Op zondag 6 oktober openden Beeld & Geluid en het Media Park hun deuren voor de Xperience Day, een van de hoogtepunten van de Dutch Media Week. Bezoekers kregen de kans om de wereld van media en entertainment van dichtbij te ervaren. Ze namen een kijkje achter de schermen in radio- en televisiestudio’s, volgden workshops van mediamakers van onder meer de NOS en genoten van optredens van artiesten als ‘Kinderen voor Kinderen NXT’. Voor liefhebbers van gaming was er volop actie met diverse competities en activiteiten in Beeld & Geluid.
Tijdens de studio tours kregen bezoekers een uniek inkijkje in de decors van bekende programma’s als Proefkonijnen, Tijd voor MAX en Met het Mes op Tafel. Bij Bar Laat (BNNVARA) konden zij zelf de autocue lezen en in de huid van een presentator kruipen. De tours boden een uitgebreide kennismaking met de geheimen van de televisiewereld.
Optredens en ontmoetingen
Op het hoofdpodium op het Media Park waren er verschillende acts te zien zoals een opreden van Kinderen voor Kinderen NXT en kon je mee bewegen met Nederland in Beweging. Bezoekers kregen de kans om hun favoriete artiesten van dichtbij te ontmoeten, met speciale meet & greets van onder meer Woezel & Pip en de presentatoren van Proefkonijnen.
Ronnie Flex daagt gamers uit
Rapper Ronnie Flex, bekend om zijn passie voor gaming, daagde bezoekers uit in de nieuwe game EA Sports FC 25. Op het grote scherm in de theaterzaal van Beeld & Geluid namen zij het op tegen Ronnie en zijn vrienden in een spannende wedstrijd.
Gamefestival: van VR tot Fortnite
Beeld & Geluid transformeerde voor de gelegenheid tot een Go!Gaming zone, waar bezoekers de nieuwste games konden uitproberen. Ze stapten in racesimulators, speelden VR-trefbal met HADO en streden om prijzen in verschillende competities. Voor Fortnite-liefhebbers waren er wildcards te winnen tijdens de Dutch Media Week Cup.
Masterclasses
Op diverse plekken op het terrein volgden bezoekers masterclasses om hun talenten in de media verder te ontwikkelen. Van gamedesign en camerawerk tot radio maken en presenteren, het aanbod was breed. Op het NOS Journaalplein oefenden zij met het presenteren van het weer en sportcommentaar, en kregen zij de kans hun helden van het Jeugdjournaal te ontmoeten.
Mediamuseum: Expeditie Gamewereld
Bezoekers konden ook terecht in het Mediamuseum van Beeld & Geluid. Naast de vaste opstelling was de nieuwe tentoonstelling Expeditie Gamewereld te zien, opgezet in samenwerking met Power Unlimited. De tentoonstelling nam bezoekers mee in de wereld van games en liet zien hoe deze virtuele werelden worden opgebouwd.
Xperience Day 2024 bood een dag vol dynamische activiteiten, waarbij bezoekers zelf konden ervaren hoe veelzijdig de wereld van media en gaming is.