Onder inspirerende leiding van Oscar-kenner René Mioch werden op maandagavond 28 november de winnaars van ‘Content Marketing, The Awards’ op het Media Park in Hilversum bekendgemaakt. Een gedenkwaardige avond waarop trotse winnaars na twee jaar eindelijk weer het beste werk uit de content marketing toonden.
Met honderdzestig inschrijvingen van veertig verschillende bureaus en bedrijven uit Nederland en België deed Content Marketing, The Awards (CMTA) zijn naam in zowel kwaliteit als kwantiteit eer aan. De ruim tweehonderd gasten zagen in hoog tempo alle winnaars hun prijs in ontvangst nemen. Maar liefst elf CMTA-Medals voor creatie en negen CMTA-Medals voor distributie, en vijftien bronzen, zilveren en gouden Awards voor B2B, B2C, B2E, Non-Profit en Content campagnes werden namens de jury’s uitgereikt.
Een drijvende kracht binnen content marketing
Op de vraag van René Mioch waarom de CMTA zo belangrijk is voor het content marketingvak antwoordde voorzitter Coen Zeevenhooven: “Platform Content Marketing is al jarenlang inhoudelijk de drijvende kracht achter de Content Marketing Awards in Nederland. Met de lancering van Content Marketing, The Awards verzekeren we ook de continuïteit en onafhankelijkheid van kwalitatieve awards binnen dit vakgebied. Daarmee komt het beste werk van leden én niet-leden in de spotlight te staan en inspireren zij opdrachtgevers en collega marketeers.”
Een uiteenlopende selectie
Het overzicht van alle CMTA-winnaars hieronder geeft een goede indicatie van de breedte van de content marketing sector. In totaal ontvingen achttien inzendende bureaus prijzen voor uiteenlopende opdrachtgevers.
Dankzij de hechte relatie tussen Platform Content Marketing en zijn Belgische evenknie Custo waren er ook een aantal prachtige cases uit België. Zij vertrokken uiteindelijk trots met maar liefst zes prijzen weer uit Nederland.
Uitblinkers en de Special Apprecation Award
Elk jaar zijn er wel een of twee cases die opvallen en de boventoon voeren. Dit jaar was dit N=5. Het bureau won maar liefst zes prijzen, waarvan drie voor één klant, namelijk ABN AMRO. Deze opdrachtgever kennen we ook als award winnaar uit eerdere jaren, in samenwerking met diverse content marketing bureaus. Een mooi voorbeeld dat een goede opdrachtgever ook consistent in staat is om talenten bij bureaus het mooiste werk te laten maken.
Aan het eind van de avond werd ter afsluiting – en buiten de reguliere competitie – de Special Appreciation Award toegekend aan de case NLvoorElkaar, die iedereen wel langs heeft zien komen in coronatijd. Roderick Cremers nam deze prijs namens alle participerende partijen in ontvangst uit handen van Platform Content Marketing-voorzitter Coen Zeevenhooven. “Deze case laat zien hoe krachtig content is in de moeilijkste communicatietijden, en hoe een fenomenaal resultaat bereikt kan worden als diverse partijen samenwerken om de beste content te maken”, aldus Coen Zeevenhooven.
De Winnaars van de CMTA 2022 nog even overzichtelijk onder elkaar:
CMTA-Award B2B
- GOUD – Com&Co, met Agency Life voor Teamleader
- ZILVER – N = 5, met Ondernemen is vooruitkijken voor ABN AMRO
- BRONS – MPG, met Rabobank & Elektrificatie voor Rabobank
CMTA-Award B2C
- GOUD – Zandbeek, met Dit is jouw tijd voor NHA Thuisstudies
- ZILVER – The Fat Lady, met Building an IBD community voor Takeda
- BRONS – Happy Horizon, met de cross-channel campagne voor Mountainbike-Community voor SHIMANO
CMTA-Award B2E
- GOUD – N = 5, met The Dark Side of Money voor ABN AMRO
- ZILVER – The Fat Lady, met UGent´ers: The UGent Community voor Universiteit Gent
- BRONS – LVB (becoming iO), met Beste Verstaanders voor Philadelphia
CMTA-Award Non-Profit
- GOUD – Fresh Bridge, met Sanquin Wereld Bloed Donor Dag voor Sanquin
- ZILVER – Zandbeek, met De Newsroom voor Rijkswaterstaat
- BRONS – Axioma, met AAN voor Provincie Utrecht
CMTA-Award Campagnes
- GOUD – N = 5, met Ondernemen is vooruitkijken voor ABN AMRO
- ZILVER – LVB (becoming iO), met The Exit Years voor ABN AMRO MeesPierson
- BRONS – LVB (becoming iO), met Erfgenamen voor ABN AMRO MeesPierson
Medals Creatie
- Beste Video-Serie – Zandbeek, met De Newsroom voor Rijkswaterstaat
- Beste Video-Serie – Crocodile Agency, met The Dean voor KPN
- Beste Video-Serie – DentsuACHTUNG, met Rare Tijden voor KPN
- Beste Content Design – N = 5, met Dare to be You voor Shoeby
- Beste Contentplatform – N = 5, met Zomerlezen voor Blink
- Beste Fotografie – N = 5, met Dare to be You voor Shoeby
- Beste Podcastserie – Audio agency Airborne, met Verborgen Verhalen voor ANWB
- Beste Print Cover – MPG, met Cover Rituals Magazine voor Rituals
- Beste Print Magazine – MPG, met Medewerkersmagazine Whatsgoingon voor A.S. Watson Benelux
- Beste Shortform Video – Propaganda, met Istoir – De geruisloze terugkeer van Boris voor Istoir
- Beste Stand-Alone Video – 1Camera, met Samen leven volgens Achmea voor Achmea
Medals Distributie
- Beste Social Media-aanpak B2C – The Fat Lady, met Studiekiezers voor Universiteit Gent
- Beste Distributievernieuwing – Crowdmedia, met Landstede MBO verovert TikTok voor Landstede MBO
- Beste Geïntegreerde Distributie- en promotie-aanpak – Axioma, met AAN voor Provincie Utrecht
- Beste Influencer-inzet – Megawatt, met #WhatTheFanta Unfolding Flavours voor Coca Cola Nederland – Fanta
- Beste Landingspagina – Axioma, met Booster voor OOMT
- Beste Organische Conversie – The Fat Lady, met De virtuele projecties voor Universiteit Gent
- Beste Paid Conversie – The Post, met Indoor Climate Solutions voor Wavin
- Beste Partnerdistributie-aanpak – LVB (becoming iO), met The Exit Years voor ABN AMRO MeesPierson
- Beste PR-inzet – Marcommit, met HR in de spotlight voor Visma | Raet