De finalisten voor de ‘Ster Gouden Loeki 2024’ zijn bekend. Dit jaar dingen commercials van Albert Heijn, Artsen slaan alarm, Dela, Hema, Jumbo, KPN, Kruidvat, De Leescoalitie, Prijsvrij en Staatsloterij mee naar de prestigieuze publieksprijs. Opvallend is het grote aantal kerstcommercials dit jaar: maar liefst vijf van de tien genomineerde reclames waren rond de feestdagen te zien. Op donderdag 20 maart worden de winnaars bekend gemaakt tijdens uitreiking van de Ster Gouden Loeki.
De prestigieuze reclameprijs wordt dit jaar voor de dertigste keer uitgereikt. Nieuw dit jaar is de introductie van de Gouden Loeki voor goede doelen, waarvoor vijf commercials zijn genomineerd: Alzheimer Nederland, KiKa, Metakids, Nationaal Huidfonds en ALS Nederland.
Finalisten
- Albert Heijn & TBWA\Neboko – Whamster
- Artsen slaan alarm & Wefilm – Dit is wat de tabaksindustrie je niet vertelt over vapen
- Dela & TBWA\Neboko en Wefilm – Oneindig aandacht
- Hema & Hotel L’Amour – Kerst Takkie en Siepie
- Jumbo & Hotel L’Amour – Kerst voor elkaar
- KPN & Dentsu Creative Amsterdam – Stukje van mij
- Kruidvat & DDB Amsterdam – Iedereen verdient een mooie kerst
- De Leescoalitie & Alfred International – Wie leest heeft een goed verhaal
- Prijsvrij – Dat zijn wij gewoon zelf, hè
- Staatsloterij & TBWA\Neboko – Geef elkaar een beetje geluk
Finalisten Gouden Loeki voor goede doelen
- Alzheimer Nederland & Tin Can – Wat alz… het jouw man is?
- KiKa & Joe Public – Moeder
- Metakids – Jelte viert maanden, omdat hij geen jaren heeft
- Nationaal Huidfonds & Noise – Verklein je risico op huidkanker. Weren, kleren, smeren
- Stichting ALS Nederland & Joe Public – Juliette
Alle genomineerde commercials zijn te bekijken via stergoudenloeki.nl.
Stemmen en uitreiking
Met de bekendmaking van de finalisten is ook de stemperiode officieel gestart! Tot en met 16 maart kan het publiek stemmen op hun favoriete reclame via stergoudenloeki.nl. Wie gaat er dit jaar met de felbegeerde Ster Gouden Loeki naar huis?
De feestelijke uitreiking van de 30e editie van de Ster Gouden Loeki vindt plaats op donderdag 20 maart in het iconische Internationaal Theater Amsterdam (ITA). De uitreiking belooft een bijzondere avond te worden, waarop niet alleen de mooiste en meest impactvolle reclame van het afgelopen jaar wordt bekroond, ook oud-winnaars zullen in de schijnwerpers worden gezet.
Ter ere van het 30-jarig bestaan van de Ster Gouden Loeki wordt er ook uitgebreid stilgestaan bij de rijke geschiedenis van Ster Gouden Loeki en de iconische reclames die door de jaren heen het publiek hebben veroverd. “Maar liefst 29 oud-winnaars worden geëerd, en we vieren samen de impact en nostalgische waarde van deze onvergetelijke campagnes. Het wordt een avond vol herinneringen, hoogtepunten en reclame-iconen die nog altijd in ons collectieve geheugen gegrift staan”, vertelt Lisanne Rasing, Specialist marketing & communicatie bij Ster.
Tijdens de uitreiking worden vier prijzen uitgereikt:
- Gouden, Zilveren en Bronzen Loeki voor de beste tv-commercials van het jaar
- Gouden Loeki voor goede doelen
Hoe werkt de verkiezing?
Elk kwartaal selecteert een onafhankelijk publiekspanel van GfK de tien beste commercials, wat jaarlijks veertig kwartaalwinnaars oplevert. Deze worden opnieuw aan het panel voorgelegd, wat resulteert in de tien finalisten.
Voor de goede doelen-categorie werkt dit soortgelijk, waarbij elk half jaar de zes beste commercials worden gekozen. Uit de twaalf geselecteerde commercials heeft het panel vijf finalisten bepaald. De uiteindelijke winnaar wordt voor 75% bepaald door het GfK-publiekspanel en voor 25% door het Nederlands publiek.
Met vijf kerstcommercials en sterke inzendingen van grote merken én maatschappelijke organisaties belooft de 30ste Ster Gouden Loeki een spannende editie te worden. Stemmen kan tot en met 16 maart via stergoudenloeki.nl.
Mini-expositie bij Beeld & Geluid
In het kader van het 30-jarig bestaan van de Ster Gouden Loeki heeft Beeld & Geluid op het Media Park in Hilversum een speciale mini-expositie ingericht. Hier kun je de rijke geschiedenis van de prijs herbeleven en de meest iconische reclames bewonderen. Als kers op de taart staat de échte Gouden Loeki in de lounge van Beeld & Geluid tentoongesteld!
Bezoekers kunnen hier niet alleen genieten van een nostalgische terugblik op drie decennia aan memorabele reclames, maar ook zelf stemmen op hun favoriet. De mini-expositie is vrij toegankelijk.
Dus, wil je de Gouden Loeki van dichtbij zien én je stem uitbrengen? Breng dan een bezoek aan Beeld & Geluid en dompel je onder in de magie van reclamegeschiedenis!