Mediaconcern Talpa wil de verkoop van advertentieruimte op zijn televisiezenders uitbesteden aan Mediahuis Nederland, de uitgever van onder meer De Telegraaf en NRC. Daarmee hoopt het bedrijf zorgen over een gebrek aan concurrentie na de fusie met RTL Nederland weg te nemen.
Het bedrijf van John de Mol en RTL Nederland bevestigen het voorstel na berichtgeving van De Telegraaf. Het idee is dat Mediahuis met reclameblokken op commerciële zenders de concurrentie aangaat met lokale en internationale spelers. Mediahuis zou volledige zeggenschap krijgen over de prijzen, keuze voor adverteerders en sponsormogelijkheden met de tv-zenders.
RTL en Talpa bezitten gezamenlijk ongeveer driekwart van de Nederlandse advertentiemarkt op tv (in totaal ongeveer €820 miljoen groot). Vanaf het begin van de fusiegesprekken is er bezwaar geweest (onder meer van toezichthouder ACM) tegen de machtsconcentratie. Adverteerders vrezen dat daardoor een heel dominante partij in de verkoop van reclamezendtijd ontstaat. Mogelijk moeten adverteerders door hun zwakkere onderhandelingspositie dan veel meer geld betalen voor reclames.
Door het overhevelen van de advertentieverkoop van Talpa naar Mediahuis Nederland blijven er drie onafhankelijk concurrerende saleshuizen in de markt van tv-reclame: Ster (voor de publieke omroep), RTL voor de eigen zenders en Mediahuis Nederland (voor de Talpa-zenders) en wordt het mediamachtsblok van de twee fusiepartners dus minder dominant.
Rien van Beemen, ceo van Mediahuis Nederland, ziet grote kansen in de overname: “We willen aan adverteerders straks een geïntegreerd cross-mediaal aanbod doen. Dus naast print en online ook televisie kunnen aanbieden. Het contract dat op tafel ligt, heeft een langdurige looptijd. We hebben er écht vertrouwen in.”
Markttest door ACM
Deze voorgestelde remedy zou de crossmediale positie van Mediahuis verder structureel en voor de lange termijn versterken, omdat het hiermee volledig kan concurreren op de Nederlandse advertentiemarkt met lokale en internationale spelers. Het is gebruikelijk dat de ACM de haalbaarheid en het effect van dergelijke remedies test in de markt (de ‘markttest’). Omdat het markttesten vertrouwelijk is, kunnen partijen hier verder geen nadere mededelingen over doen.’
RTL Group en Talpa Network bevestigen dat de ACM een zogeheten ‘markttest’ is gestart als onderdeel van de beoordeling van de voorgenomen fusie van RTL Nederland en Talpa Network.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet Talpa en RTL Nederland nog toestemming geven voor de in juni 2021 aangekondigde fusie. Dat beoordelingsproces duurt veel langer dan de twee bedrijven hadden voorzien. Door de fusie gaan RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z en streamingdienst Videoland onder hetzelfde bedrijf vallen als Talpa-zenders SBS6, Net5, Veronica en Radio 538.
De voorgenomen fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network stelt de gecombineerde groep in staat om meer te investeren in lokale content, technologie en data en de Nederlandse consument een zo breed mogelijk scala van hoogwaardige entertainment en journalistieke content aan te bieden. Zowel de Nederlandse consument als de advertentiemarkt zal profiteren van de ambitieuze langetermijnstrategie van RTL Group en Talpa Network.
Bron: De Telegraaf en BM
Beeldcredits: ANP