Ster onthult toekomstplannen voor 2025

Nieuws

10 oktober 2024
Business

Ster onthult toekomstplannen voor 2025

Tijdens het digitale event ‘Ster Focus op 2025’ onthulde Ster haar tarieven en strategische plannen voor het aankomende jaar. In 2025 zullen stabiliteit en de uitbreiding van online reclamemogelijkheden centraal staan, samen met het vieren van belangrijke jubilea, waaronder het 60-jarige bestaan van Ster en het 30-jarige jubileum van de Ster Gouden Loeki.

In een levendige discussie met NPO-presentator Hila Noorzai belichtten Ster-bestuurders Carla Berkhout en Frank Volmer de invloed van recente kabinetsplannen op de programmering van de publieke omroep en de uitbreiding van online advertentiemogelijkheden. Sinds 1 oktober kunnen commerciële adverteerders online banners plaatsen bij Ster, een dienst die voorheen beperkt was tot non-profit boodschappen. “We zijn vastberaden om onze online reclamemogelijkheden uit te breiden naar alle adverteerders, waardoor we aanzienlijk bijdragen aan het ondersteunen van een sterke, onafhankelijke publieke omroep”, stelden Berkhout en Volmer.

Salesmanagers Gerben Teela en Pim van Midde presenteerden het aanhoudende beleid van Ster, dat steunt op prijszekerheid en transparantie. Ondanks een verwachte daling van 20% in de beschikbare televisiereclamevoorraad — voornamelijk door het ontbreken van grote sportevenementen zoals het EK, WK voetbal en de Olympische Spelen — verhoogt Ster de basisprijs voor televisiereclame naar €710. Desalniettemin blijven de reclame-opties voor adverteerders breed en aantrekkelijk.

Een belangrijke beleidswijziging betreft de basisspotlengte voor televisiecommercials, die zou veranderen van 30 naar 20 seconden, om uniformiteit met radio- en online videoformats te creëren. Deze aanpassing is echter uitgesteld tot 2026. “De markt reageerde overwegend positief, maar een brede implementatie bleek nog niet haalbaar. We richten ons nu op 2026 voor deze wijziging”, verklaarde het team van Ster.

Voor radio voert Ster nieuwe inkoopopties in tijdens de spitsuren en herziet de tarieven voor verschillende populaire zenders en doelgroepen, met prijsstijgingen en -dalingen al naar gelang de zender en het publiek.

De presentatie ‘Ster Focus op 2025, waarin de plannen en toekomstige richtingen van Ster worden uitgelicht, kun je online terugkijken. Dit evenement biedt een gedetailleerde blik op een jaar vol vernieuwing en groei in het Nederlandse medialandschap.

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws