Niet eerder maakte Ster haar tv-tarieven voor het volgende jaar zo vroeg bekend als dit jaar. Samen met innovatief onderzoek naar aandacht voor radio- en televisiecommercials en een vooruitblik naar het NPO-aanbod stond dit centraal tijdens Ster Focus: de magie van aandacht. NPO-presentator en illusionist Victor Mids – zelf expert in aandacht – presenteerde het online evenement. Het evenement Ster Focus: 2023: de magie van aandacht is hier terug te kijken.
Een waardevol podium voor merken en organisaties
Ster Focus vond dit jaar plaats in het nieuwe kantoor van Ster op het Media Park. Ster-directeur Frank Volmer blikte kort terug op 2022, waarin steeds meer merken en organisaties de kracht van radio (her)ontdekten en waarin NPO-programma’s leidden tot mooie luister- en kijktijdaandelen.Frederieke Leeflang, voorzitter van de NPO, Jurre Bosman, directeur audio en Frans Klein, directeur video, deelden tijdens Ster Focus hun visie voor de publieke omroep en vertelden meer over de nieuwe programmering op radio en televisie. De publieke omroep zal daarmee ook komend jaar een waardevol platform zijn waar veel partijen het grote publiek kunnen bereiken.
Grote vraag naar televisiereclameruimte
De vraag naar televisiereclameruimte bleef in 2022 groot, terwijl tegelijkertijd het televisieaanbod van Ster afnam door overheidsbeperkingen en een verschuiving naar online kijken. Op televisie was Ster daarom regelmatig uitverkocht. Daarnaast is de online reclameruimte van Ster enkel beschikbaar voor partijen van algemeen nut.
Ster sprak de verwachting uit dat de situatie van een grote vraag en een dalend aanbod in 2023 zal aanhouden. Volmer benoemde in Ster Focus daarom de wens om met alle stakeholders, zoals adverteerders, de publieke omroep en de overheid in gesprek te gaan over hoe Ster online op een bewuste, duurzame, manier een rol kan laten spelen in een stabiele financiering van de publieke omroep voor de langere termijn.
Nieuwe televisietarieven
De krapte op de televisiemarkt leidde in 2022 tot prijsstijgingen om vraag en aanbod beter in balans te brengen. Gezien de aanhoudende en groeiende schaarste is dat nu opnieuw het geval.
Frank Volmer, algemeen directeur van Ster: ‘Ster ziet het als haar publieke taak om te zorgen dat adverteren rondom de mooie programma’s van de publieke omroep toegankelijk blijft voor alle merken en organisaties, ongeacht budget. Met een beperkte prijsverhoging hopen we toegankelijk te blijven maar nemen we wel het risico dat we niet alle aangevraagde zendtijd kunnen leveren. We hebben die situatie bewust verkozen boven een hogere prijsverhoging.”
De netto basisprijs voor televisie stijgt met 14% naar 695 euro per GRP en daarnaast zullen enkele inkoopopties zoals YourTime, waarbij merken zelf het moment van uitzending kunnen bepalen, iets duurder worden. Er zal nog steeds gezocht worden naar toegankelijke inkoopmogelijkheden voor televisiereclame bij Ster, al dan niet in combinatie met radio.
Radio blijft toegankelijk
Voor radio kon Ster in afwachting van het nieuwe media-onderzoek nog geen tarieven bekendmaken. Wel werd de intentie uitgesproken om de scherpe prijzen van 2022 te behouden. Een voorbeeld hiervan is het radiopakket voor de combinatie-inzet van NPO Radio 2 en 3FM in de doelgroep 25-54.
Nieuw neuro-onderzoek over aandacht
Research consultant van Ster, Sheng Song, presenteerde tijdens Ster Focus resultaten uit een nieuw neuro-onderzoek over aandacht voor commercials, waarin onder meer is gekeken naar de effecten op aandacht van radiocommercials en multimediale campagnes op radio en televisie. Merken of marketeers die meer willen weten of benieuwd zijn naar praktische tips voor inzet of creatie die leiden naar meer aandacht kunnen de whitepaper hier kosteloos aanvragen.