Ster, bekend van de reclames bij de publieke omroep, draagt haar complete digitale reclamecollectie over aan Beeld & Geluid. Hiermee wordt een uniek deel van de Nederlandse mediahistorie bewaard voor de toekomst. Naast reclames uit het verleden zal Beeld & Geluid ook alle toekomstige Ster-reclames aan de collectie toevoegen. De overdracht van het archief maakt deel uit van de viering van het 60-jarig jubileum van Ster.
Beeld & Geluid bezit al een groot deel van het Ster-archief, waaronder tv-reclames van 1967 tot 2008, sinds de eerste Nederlandse reclame op televisie verscheen. Vanaf 2008 stopte de aanlevering vanwege de overstap naar digitale videobestanden. Nu worden met terugwerkende kracht de reclames van 2008 tot 2024 toegevoegd aan het archief, met een focus op zowel tv- als radioreclames. Voortaan worden alle nieuwe Ster-reclames automatisch aan de collectie toegevoegd en zijn ze beschikbaar voor het Mediamuseum van Beeld & Geluid, voor onderzoek en educatieve doeleinden.
“Reclames spelen met onze verlangens en vertellen iets over onze cultuur en maatschappij. Het is daarom belangrijk dat we goed voor dit erfgoed zorgen”, zegt Valentine Kuypers, conservator bij Beeld & Geluid. “We zijn heel blij dat we de commercials van Ster kunnen archiveren en beschikbaar maken voor toekomstige generaties.”
In 60 jaar reclame zijn taal, cultuur en techniek voortdurend veranderd. Denk aan reclameslogans als ‘Goeiemoggel’ en ‘het Zwitserleven-gevoel’, die blijvende invloed hebben gehad op de Nederlandse taal. Ook veranderende maatschappelijke trends zijn zichtbaar: van reclames voor dieselauto’s destijds tot de huidige promotie van elektrische voertuigen. Het reclame-archief biedt een terugblik op iconische commercials zoals Rolo’s Olifant en Melkunie’s Bommetje, evenals nieuwe klassiekers die de komende jaren toegevoegd worden.
Frank Volmer, directeur van Ster, benadrukt het belang van de overdracht: “Met het overdragen van ons reclame-archief aan Beeld & Geluid wil Ster bijdragen aan het toegankelijk maken van reclame voor het Nederlands publiek. Het archief is een reis door de tijd van mooie, ontroerende en grappige reclames. Als Ster kijken we uit naar de parels die we de komende decennia aan deze verzameling kunnen toevoegen.”