RTL gaat deze zomer intensiever dan ooit aandacht besteden aan het groeiende probleem van online haat. Het mediabedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie om de omvang en doelwitten van online haat, vooral gericht op gemarginaliseerde groepen zoals de lhbti-gemeenschap, in kaart te brengen. Met dit uitgebreide data-onderzoek worden reacties op de grootste Instagram-platforms van RTL geanalyseerd, waaronder RTL.nl, RTL Nieuws, Videoland en RTL Boulevard.
Het data-onderzoek van RTL, waarvan de resultaten in september 2024 worden verwacht, toont aan dat de lhbti-gemeenschap, vrouwen en mensen van kleur vaak doelwit zijn van online haat en intimidatie. Peter van der Vorst, Chief Content Officer van RTL, benadrukt de negatieve impact hiervan op diversiteit op het scherm en het belang van het behoud van een diverse programmering.
Peter van der Vorst, Chief Content Officer RTL: “Helaas zien we online haat, ook op onze platforms, de laatste jaren fors toenemen. Dat raakt bijvoorbeeld ook onze talenten, deelnemers aan programma’s en tafelgasten. Sommigen kiezen ervoor om dan maar niet meer zichtbaar te zijn. Dat gaat ten koste van de diversiteit op het scherm en dat vind ik verschrikkelijk. RTL staat voor respect, verdraagzaamheid en diversiteit. We willen dat álle Nederlanders zich kunnen blijven herkennen in de programma’s die we maken en de mensen die daarin te zien zijn. Door dit onderzoek willen we de omvang van de haat in kaart brengen en wie daar het meest door worden geraakt. Daarbij kijken we ook naar onze eigen rol en die van media in het algemeen. We hopen zo nog beter bij te dragen aan een positiever geluid.”
Sven Sauvé, Chief Executive Officer RTL: “De rol van AI binnen ons bedrijf wordt steeds groter. Ik geloof dat die kennis en kunde niet enkel en alleen moet worden ingezet voor commerciële doeleinden. Wij hebben de plicht om verder te kijken en daarom ben ik trots op het feit dat we deze kennis nu inzetten om dit maatschappelijke probleem zichtbaar te maken en aan te pakken. Er is zoveel moois te winnen als mens en samenleving wanneer we respectvol met elkaar van mening of inzicht kunnen verschillen. Het antwoord van RTL: laat haat nooit jouw normaal worden.”
Oproep tot Verandering
Tijdens Amsterdam Pride roept RTL op tot meer vriendelijkheid met de boodschap “Be Sweet”. RTL vaart mee in de Canal Parade met een boot die zoetigheid symboliseert en de wens uitdrukt voor een wereld vol respect en verdraagzaamheid.