Achter de schermen is de afgelopen maanden hard gewerkt aan de gezamenlijke innovatieagenda van de mediasector. Dat gebeurde in verschillende werkgroepen van de Industrietafel. Romar Bucur, Head of Business Development & Strategy van Banijay Benelux, was de trekker van de werkgroep content en productie. “Ik ben blij dat er een veilige ruimte is gecreëerd om met gelijkgestemden na te denken over de toekomst van onze industrie”, zei Bucur in de MediaMatters-radioshow.
In de gesprekken over de innovatieagenda bleek al gauw dat er er een basis lag voor samenwerking. “We hebben in veel groepsessies gekeken naar wat er pre-competitief opgepakt kan worden vanuit de industrie. Het was goed om te zien dat iedereen zelf al met initiatieven bezig is maar waarbij het vaak moeilijk is om de volgende stap te zetten vanwege de investeringen en het risico dat zoiets met zich meebrengt.”
Maatschappelijke impact
Het moment dat de innovatieagenda op 4 oktober werd aangeboden aan minister Adriaansens van Economische Zaken, noemt Romar Bucur uniek. “Het moment was zeer belangrijk omdat het aan de buitenwereld laat zien hoe belangrijk wij dit met z’n allen vinden. Dat we samen projecten willen uitvoeren die niet alleen een positief effect hebben op de economie, maar ook maatschappelijke impact hebben.”
Bucur zat in de werkgroep content en product samen met de grote producenten en de facilitaire partijen. “Alle partijen in de keten waren vertegenwoordigd en dat was heel belangrijk. Het gebeurt natuurlijk dat wij als producent een innovatief nieuw idee hebben maar de facilitaire partijen de techniek hier niet voor kunnen leveren. Of de zender ziet geen mogelijkheden voor distributie. Dan loopt het al snel stuk. Dus was het heel fijn om met alle partijen samen te kunnen bekijken waar wij de kansen zien op het gebied van content-innovatie.”
Lees het artikel hier verder en luister de radioshow terug.