De tweede editie van het ‘My First Smartphone Festival’ heeft een indrukwekkend bezoekersrecord neergezet. Maar liefst 4.000 kinderen, ouders en leerkrachten bezochten afgelopen week het festival bij Beeld & Geluid in Hilversum. Verspreid over vijf dagen stond alles in het teken van mediawijsheid, veilig gebruik van de smartphone en creatief leren in een digitale wereld.
Waar het festival in 2024 nog ruim 2.200 bezoekers trok, wist deze editie het bezoekersaantal bijna te verdubbelen. Een extra onderwijsdag zorgde ervoor dat 32 schoolklassen het speciaal samengestelde educatieve programma volgden. Ook de weekenddagen waren volledig uitverkocht, met op zaterdag en zondag dagelijks 1.400 bezoekers.
Organisator Arjen Pas is enthousiast over het resultaat. “Het is fantastisch om te zien hoe massaal en enthousiast bezoekers dit jaar naar het festival zijn gekomen. Het bevestigt hoe belangrijk het is om kinderen en hun opvoeders te ondersteunen bij de uitdagingen van deze digitale tijd.”
Tijdens de onderwijsdagen namen leerlingen deel aan interactieve workshops, presentaties en museumactiviteiten. Zo leerden ze onder andere over schermtijd, online veiligheid en het maken van creatieve content. In het weekend werd het programma uitgebreid met gezinsactiviteiten, waaronder optredens van bekende content creators als Quinn, Aaron en Dutchtuber. De populaire YouTubers trokken volle zalen en gingen in gesprek met hun jonge fans. Ook trad Kinderen voor Kinderen NXT op met de nieuwe hit P.H.O.N.E., speciaal geschreven voor het festival. Het nummer is inmiddels al meer dan 127.000 keer gestreamd op Spotify.
Voor ouders en verzorgers was er een aparte Parent Hub met lezingen van experts over mediaopvoeding, schermgebruik en online gedrag. Daarnaast bood het festival ruimte voor ontspanning, waaronder een prikkelarme rustruimte en een bordspel om op een laagdrempelige manier het gesprek over smartphonegebruik aan te gaan.
Het My First Smartphone Festival is een initiatief van Beeld & Geluid, in samenwerking met hoofdpartners VandenEnde Foundation en Vodafone Foundation. Met het festival wil Beeld & Geluid ouders, leerkrachten en kinderen ondersteunen bij het verantwoord omgaan met smartphones en digitale media.
Het festival keert in 2026 terug met een nieuwe editie. De data worden later bekendgemaakt. Bekijk de aftermovie en meer informatie via beeldengeluid.nl.
Foto: De drukbezochte workshop van content creators Quinn en Aaron. Credits: Feike Faase