Radio Veronica heeft in januari een sterke groei laten zien en is de snelste stijger binnen de top 10 van Nederlandse radiozenders. Uit het NMO luisteronderzoek blijkt dat de zender van Mediahuis Radio een aanzienlijke stijging heeft doorgemaakt in verschillende doelgroepen.
In de commerciële doelgroep 20-49 jaar steeg Radio Veronica naar een marktaandeel van 3,8 procent (index 224). In de bredere doelgroep 13+ was de groei nog opvallender, met een index van 239. Ook binnen de doelgroep 20-59 jaar, die Mediahuis zelf hanteert, is een forse stijging zichtbaar: het marktaandeel groeide met 65 procent, van 2,3 procent in januari 2024naar 6,1 procent nu.
Deze stijging wordt onder meer toegeschreven aan het succes van de Top 1000 van de 80’s, die eind januari werd uitgezonden. Na een moeilijke periode lijkt Radio Veronica hiermee de weg omhoog te hebben gevonden.
Qmusic en NPO Radio 2 blijven marktleiders
Ondanks een lichte daling blijft Qmusic marktleider in de doelgroep 20-49 jaar, met een marktaandeel van 18,3 procent (index 84). Radio 538 is in deze doelgroep gestegen, terwijl NPO Radio 2 op de derde plaats staat.
Binnen de bredere doelgroep 13+ blijft NPO Radio 2 marktleider, met een marktaandeel van 14,1 procent (index 93). Qmusic volgt op de tweede plaats, met Radio 538 als derde.
Met de sterke groei van Radio Veronica en de stabiele posities van de marktleiders belooft 2025 een dynamisch jaar te worden voor de Nederlandse radiowereld.