De zevende editie van Dutch Media Week was met zijn vernieuwde opzet zeer geslaagd. Een week bomvol media-innovaties, workshops, netwerkbijeenkomsten en inspiratie. Doordeweeks was er een vol programma voor alle media professionals en liefhebbers, tijdens het weekend trokken de Xperience Days veel publiek uit heel Nederland.
Naast interessante lezingen, interactieve sessies en netwerkbijeenkomsten, zijn er ook veel prijzen en awards uitgereikt tijdens de Dutch Media Week. Zo is er een recordpoging podcast maken gedaan én behaald, zijn de Dutch Game Awards en de Media Diamant uitgereikt, is het BMYoung Mediatalent van het Jaar gekozen en de allereerste Dutch Media Week Award uitgedeeld.
Nog even overzichtelijk onder elkaar:
Programmamaker Ikenna Azuike heeft woensdag 5 oktober de allereerste Dutch Media Week Award toegekend gekregen voor de positieve impact die hij met zijn werk heeft gecreëerd. In het bijzonder noemde de jury zijn podcastserie Vluchtnummers, waarin vluchtelingen aan de hand van muziekfragmenten, hun persoonlijke, aangrijpende en soms ontroerende verhaal vertellen. De jury bewonderde daarbij de speelse en vrolijke wijze waarop Azuike heftige onderwerpen aansnijdt en bespreekbaar maakt. Daarnaast roemden ze de manier waarop hij met zijn podcast een lans breekt voor de verhalen van vluchtelingen en een podium biedt voor andere culturen.
BMYoung Mediatalent van het Jaar
Filmmaker Rutger van Hulst is verkozen tot BMYoung Mediatalent van het Jaar. Dit was de vierde keer dat deze prijs werd uitgereikt door het jongerenplatform van BM van Broadcast Magazine. Van Hulst kreeg de bijbehorende oorkonde tijdens de Dutch Media Week in Beeld & Geluid uit handen van Paul Römer, Raad van Bestuur/MD RTV & Social bij Talpa Network. Behalve Rutger van Hulst waren ook Annabelle Aaftink (Hoofd Programma Ontwikkeling SimpelZodiak) en Sander Klicks (Producer ITV Studios) genomineerd voor de titel BMYoung Mediatalent van het Jaar 2022.
Ook dit jaar organiseerde BMYoung de Creative Cup, deze keer op 5 oktober tijdens Dutch Media Week in Beeld & Geluid. (Media)studenten of jonge mediamakers mochten op persoonlijke titel hun idee voor een televisieformat, YouTube-serie, podcast, radioshow of andere mediaproductie pitchen tijdens de Creative Cup aan een zeer deskundige jury. Op de eerste plek is het format ‘Het leven is geen ponykamp’ geëindigd.
Senior Audiotechnicus Sybrand Verwer kreeg op 5 oktober, tijdens Dutch Media Week, de Media Diamant uitgereikt. Dit is dé onderscheiding voor medewerkers achter de schermen van televisie, radio of internet.
Sybrand Verwer werkt al sinds 1982 als technicus bij radioprogramma’s van de publieke omroep. Daarnaast is hij ook actief voor de podcast Dit Was De Radio. Tevens schrijft hij voor Spreekbuis.nl een maandelijkse blog onder de naam De Kuchknop.
Afgelopen donderdag 6 oktober vonden de Dutch Game Awards 2022 plaats. Deze editie heeft in totaal negen reguliere prijzen en vier speciale prijzen (alleen op nominatie). De genomineerden en winnaars worden gekozen door een toegewijde jury van experts uit de game-industrie. Forbidden West van Guerilla Games was de grote winnaar. Maar er waren meer games die in de prijzen vielen.
Best Game: Horizon: Forbidden West – Guerrilla Games
Best Art: Horizon: Forbidden West – Guerrilla Games
Best Audio: Horizon: Forbidden West – Guerrilla Games
Best Innovation: Stacklands – Sokpop Collective
Best Technology: Horizon: Forbidden West – Guerrilla Games
Best Game Design: We Were Here Forever – Total Mayhem Games
Best Applied Game: Hackshield in de klas – HackShield Future Cyber Heroes
Best Debut Game: Cat Cafe Manager – Roost Games
Best Student Game: All Hands on Deck – Studio Mantasaur (HKU)
Special Awards
Daarnaast werden er ook nog een aantal speciale awards uitgereikt aan studio’s, personen of initiatieven die veelal op de achtergrond werkzaam zijn, maar wel van groot belang zijn voor de Nederlandse game-industrie. Te weten:
Best Studio: Codeglue
Inclusion Award: Emily Jacometti
Career Achievement: Alessandra van Otterlo
Awesome Achievement: Sokpop Collective
Bekende en onbekende podcastmakers wisten tijdens een ongekende estafette totaal 153 uur aan podcasts te produceren. Zaterdagochtend 1 oktober trapte Vincent Bijlo de recordpoging af tijdens een interview met de burgemeester van Hilversum Gerhard van den Top en programmamanager Dutch Media Week Herman Dummer. De rest van de week wisselde podcasts als De Leeuw lult verder, Dit was de radio, PodBast, Han Peekel 75 en Mand elkaar af in een estafette die uiteindelijk resulteerde in 148 gloednieuwe podcasts en een nieuw record van totaal 153 uur aan geproduceerde podcasts. Op zondagmiddag 9 oktober sloot Vincent Bijlo de succesvolle recordpoging weer af tijdens een interview met onder andere Herman Dummer en directeur Beeld & Geluid Eppo van Nispen tot Sevenaer
Over Dutch Media Week
Dutch Media Week promoot, stimuleert en viert media. Van 3 tot en met 9 oktober 2022 liet het festival zowel maker als gebruiker ervaren hoe belangrijk media zijn in ons dagelijks leven. Dit jaar had het grootste mediafestival van Nederland het thema ON/OFF en gingen zij in op de voors én tegens van een maatschappij waarin, dankzij voortschrijdende technologie, steeds meer online kan én moet. Dutch Media Week wordt mogelijk gemaakt door Beeld & Geluid, in nauwe samenwerking met Gemeente Hilversum, Hilversum Marketing en Stadsfonds Hilversum.