De NPO zet een belangrijke stap om jongeren actiever te betrekken bij de publieke omroep. Met de oprichting van de ‘NPO Jongerenraad’ en het initiatief ‘Media Talks’ gaat de omroep in gesprek met jongeren door heel Nederland. Deze initiatieven sluiten aan bij de ambitie om beter aan te sluiten op de behoeften van jongeren en hen in tijden van fake news vaker in contact te brengen met betrouwbare Nederlandse media.
De NPO Jongerenraad wordt een adviesorgaan waarin 20 jongeren tussen de 16 en 24 jaar zitting nemen. Ze komen uit alle provincies van Nederland en denken mee over onderwerpen zoals programmering, mediagebruik, distributie en beleid. Hiermee krijgen jongeren een directe stem in de koers van de publieke omroep. De eerste bijeenkomst vindt plaats eind maart 2025. Jongeren die willen meedenken, kunnen zich hier aanmelden.
Met Media Talks gaat de NPO langs scholen en universiteiten om jongeren te vragen naar hun kijk op media. Tijdens deze sessies, waar zo’n 30 jongeren per keer aan deelnemen, staan actuele thema’s centraal, zoals mentaal welzijn, duurzaamheid en inclusiviteit.
De eerste Media Talk vindt plaats op vrijdag 29 november bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Roos Haarsma (bekend van Spuiten en Slikken, BNNVARA) leidt het gesprek, waarbij onderwerpen als mentaal welzijn, verslaving en gezond leven worden besproken.
In de eerste maanden van 2025 volgen meer Media Talks, georganiseerd in samenwerking met KRO-NCRV, Omroep ZWART, NTR en EO. Deze sessies bieden jongeren de kans om hun ideeën te delen en mee te denken over hoe de publieke omroep beter kan inspelen op hun wensen en leefwereld.