NOS Teletekst bestaat op maandag 1 april precies 45 jaar. Ondanks de opkomst van internet, nieuwsapps en social media blijft het klassieke nieuwssysteem verrassend populair. Waar omroepen als de BBC, VRT, RTL en de meeste regionale omroepen inmiddels zijn gestopt met teletekst, blijft de dienst in Nederland springlevend.
De cijfers liegen er niet om. Alleen al in 2023 werd de nieuwspagina 101 op de Teletekst-app 1,9 miljard keer geopend door 3,2 miljoen bezoekers. Daarmee staat de app stevig op de vierde plek van populairste nieuwsapps in Nederland, na de NOS-app, NU.nl en het AD.
Van pionier tot vaste waarde
De eerste uitzending van NOS Teletekst verscheen op 1 april 1980, vier jaar nadat twee NOS-medewerkers in Engeland uitleg kregen over het Ceefax-systeem van de BBC. In de beginjaren konden slechts tweeduizend huishoudens de dienst ontvangen, maar in 2000 beschikte 93 procent van de huishoudens over een geschikte televisie.
Hoewel de televisieversie van Teletekst inmiddels minder wordt geraadpleegd, bereikt de dienst nog steeds wekelijks ruim 3,2 miljoen mensen. Ook op mobiel blijft Teletekst relevant: gemiddeld gebruiken één miljoen mensen de app per week, samen goed voor 17 miljoen paginaweergaven. Naast de nieuwspagina is sport een belangrijke trekker. Zo werd pagina 801 (voetbaloverzicht) vorig jaar 530 miljoen keer bekeken en pagina 601 (algemeen sportnieuws) 520 miljoen keer.
Klaar voor de toekomst
Om ook de toekomst van het platform te waarborgen, verving de NOS vorig jaar het verouderde besturingssysteem van Teletekst. Hoewel de techniek vernieuwd is, bleef het vertrouwde uiterlijk onaangetast – precies zoals gebruikers het gewend zijn: overzichtelijk, snel en to-the-point.
Foto credits: NOS