De projectpartners van Media Groen (RTL, United, NEP, Unbranded, AVROTROS, NOS, NPO, BNN/VARA, VPRO, NTR, Ericsson, Beeld&Geluid, Omroep Max en Media Park Management) vinden het van belang samen te zoeken naar duurzame oplossingen en hierover gezamenlijke duurzaamheidsafspraken te maken. Op dinsdag 12 december vindt er een officieel tekenmoment plaats tussen de verschillende projectpartners en de Gemeente Hilversum.
Green Deal Media sluit aan bij het programma ‘Duurzaam Hilversum 2016-2020’ van de gemeente Hilversum. Deze heeft als doelstelling dat de stad Hilversum klimaatneutraal moet zijn in 2050. Voor 2020 betekent dat een besparing van 100kton CO2.
Het stroomverbruik op het Media Park bedraagt ongeveer 40 miljoen kWh per jaar en staat daarmee gelijk aan dat van ongeveer 12.000 huishoudens. Met het verduurzamen van het stroomverbruik dragen de organisaties op het Media Park in belangrijke mate bij aan de verduurzaming van de hele Hilversumse energievoorziening. De projectpartners zeggen toe er naar te streven voor de periode 2016 – 2020 tenminste 70% van het stroomverbruik te verduurzamen.
Zij doen dit middels:
-bij Certiq geadministreerde Garanties van Oorsprong van duurzame energiebronnen binnen Nederland;
-ofwel middels eigen duurzame opwekking;
-ofwel middels besparingen.
Hiermee realiseren zij een reductie in CO2 uitstoot van 14,7kton CO2 per jaar. Daarmee dragen zij 14,7% bij aan de reductiedoelstelling van de Gemeente Hilversum.