De zevende editie van Dutch Media Week kende een zeer geslaagde vernieuwde opzet waarbij zowel professionals als liefhebbers een week lang media-innovatie en -inspiratie kregen voorgeschoteld. Niet alleen wist het doordeweekse programma vele mediaprofessionals naar workshops, keynotes en netwerkbijeenkomsten te trekken, voor de Xperience Days kwam publiek uit heel Nederland naar Hilversum. Daarbij vormde de recordpoging podcast maken een rode draad door Dutch Media Week heen. Bekende en onbekende podcastmakers wisten tijdens een ongekende estafette totaal 153 uur aan podcasts te produceren.
Zaterdagochtend 1 oktober trapte Vincent Bijlo de recordpoging af tijdens een interview met Hilversums burgemeester Gerhard van den Top en ‘mr Dutch Media Week’ Herman Dummer. De rest van de week wisselde podcasts als ‘De Leeuw lult verder’, ‘Dit was de radio’, ‘PodBast’, ‘Han Peekel 75’ en ‘Mand’ elkaar af in een estafette die uiteindelijk resulteerde in 148 gloednieuwe podcasts en een nieuw record van totaal 153 uur aan geproduceerde podcasts. Op zondagmiddag 9 oktober sloot Vincent Bijlo de succesvolle recordpoging weer af tijdens een interview met onder andere Herman Dummer en Eppo van Nispen tot Sevenaer.
ON/OFF
Dutch Media Week viert media in de breedste vorm: schrijvende, online én av-media. Dit jaar stond het festival, samen met bezoekers en ruim 80 partners, met het thema ON/OFF stil bij de vraag in hoeverre het nog mogelijk is om ‘uit’ te gaan in een maatschappij waar je 24/7 geacht wordt ‘aan’ te staan. Van dauwtrapwandeling, Creative Cup en Dutch Game Day tot het aanbieden van een gezamenlijke innovatieagenda door de mediasector; het bomvolle professionalsprogramma bood business, innovatie en inspiratie, maar ook een podium voor nieuw talent. Nieuw dit jaar was de uitreiking van de allereerste Dutch Media Award, die aan Ikenna Azuike werd toegekend voor de positieve impact die de mediamaker afgelopen jaar onder andere met zijn podcast Vluchtnummers wist te creëren. Dutch Media Week werd tenslotte afgesloten met de Xperience Days, waarbij het grote publiek werd meegenomen in de wereld van media. Zo kon men binnenkijken bij diverse mediamakers, leren over de totstandkoming van media én zelf aan de slag tijdens diverse workshops.
Over Dutch Media Week
Dutch Media Week promoot, stimuleert en viert media. Van 3 tot en met 9 oktober 2022 laat het festival zowel maker als gebruiker ervaren hoe belangrijk media zijn in ons dagelijks leven. Dit jaar gaat het grootste mediafestival van Nederland met het thema ON/OFF in op de voors én tegens van een maatschappij waarin, dankzij voortschrijdende technologie, steeds meer online kan én moet. Dutch Media Week wordt mogelijk gemaakt door Beeld & Geluid, in nauwe samenwerking met Gemeente Hilversum, Hilversum Marketing en Stadsfonds Hilversum.
Bron: Dutch Media Week