Door het neusje voor talent van Ster heeft Rick Hoving zich razendsnel ontwikkeld. Via het Ster Traineeship heeft hij zich op kunnen werken binnen Ster. Rick heeft als data scientist een belangrijke rol gespeeld binnen het project ‘Cookieloos adverteren’, waarmee zelfs in 2021 de Nederlandse Privacy Award werd gewonnen. Dat maakt hem een van de talenten op het Media Park in Hilversum.
Rick, zo’n prijs win je niet zomaar. Kan je het concept ‘Cookieloos adverteren’ uitleggen?
“Als je als gebruiker online surft, krijg je standaard een melding van cookies. Als je die accepteert dan kan de desbetreffende website gebruik maken van jouw surfgeschiedenis. Daarmee worden advertenties aangepast op jouw behoeften en interesses. In de afgelopen jaren is privacy natuurlijk een steeds gevoeliger onderwerp geworden en met de komst van de nieuwe Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn de regels extra verscherpt. Dus bij Ster was dit al snel een vraagstuk. Hoe kunnen we onze advertenties op de juiste manier laten zien zonder gebruik te maken van cookies?
Dat hebben we aan de hand van artificiële intelligentie proberen op te lossen. We hadden de mazzel dat bij de NPO vrijwel alles wordt ondertiteld voor slechthorenden. We hebben op die ondertiteling wiskundige formules weten te bouwen waardoor AI kan herkennen welke onderwerpen er bijvoorbeeld bij een talkshow besproken worden. Aan de hand van die gegevens kan ons AI-model voorspellen welke advertenties het beste bij de doelgroep passen.
Het is heel eervol dat we met dit project de Privacy Award hebben gewonnen. Het laat goed zien dat je als publieke organisatie een voortrekkersrol kan hebben. De grote internetgiganten als Facebook en Google beweerden dat het zou leiden tot enorme omzetverliezen, maar wij als omroep in een klein landje hebben bewezen dat dit niet perse waar is. In het Europees Parlement werden we zelfs aangehaald als een succesvol voorbeeld.”
Heb je dat geleerd bij het Ster Traineeship?
“Ik ben zeven jaar geleden begonnen bij Ster via hun Traineeship nadat ik mijn studie Television & Cross Media Culture afgerond had. De banen lagen helaas niet voor het oprapen. Bij Ster zochten ze gelukkig media-onderzoekers. Het was op mijn eerste dag meteen heel veel met cijfers werken. Daar moest ik als literatuuronderzoeker behoorlijk aan wennen, maar ik vond het wel interessant en bleek er goed in te zijn. Tijdens een opleiding die ik via Ster mocht volgen ben ik me gaan verdiepen in data in combinatie met AI. Ik ben daarna data scientist geworden. Ik ben volledig van de alfa-kant naar de bèta-kant omgeschoold. Als ik vooraf had geweten dat ik zoveel met cijfers zou werken had ik misschien helemaal niet gesolliciteerd. Terwijl ik er nu heel veel plezier aan beleef. Ster kijkt als werkgever echt naar wat bij jou past en geeft je de ruimte om je daarin te ontwikkelen.”
Dat belooft wat voor de aankomende jaren. Waar ben je nu mee bezig?
“Ik zie mijn werk als creatief puzzelen met data. We zijn veel bezig met AI. Bijvoorbeeld om te voorspellen hoeveel mensen kijken naar een advertentie, het optimaliseren van uitzendschema’s of zelfs een AI-model dat tips kan geven bij het maken van commercials. Elk project duurt minimaal een jaar, maar het zijn wel zeer variërende opdrachten. Dat maakt het heel motiverend. Het AI-model telkens blijven voeden met nieuwe data blijft interessant. Ik zie een toekomst voor me waarin we dankzij AI het media-inkoopproces nóg toegankelijker kunnen maken voor steeds meer bedrijven.”
De talentportretten zijn gemaakt door Jacq Roos fotografie