Een plek waar talent op een nieuwe manier wordt opgeleid is het XR Lab op het Media Park. De naam zegt het al. In het XR Lab wordt onderzoek gedaan naar nieuwe immersieve mediatechnologieën en de toepassing ervan. De onderzoekers in het lab zijn technisch-creatieve studenten die samen met docenten aan echte praktijkopdrachten voor externe organisaties werken. Er wordt voornamelijk gewerkt met innovatieve vormen van hybride onderwijs. Yael Vermeer is een van de stagiaires van XR Lab die zich hier optimaal heeft weten te ontwikkelen. Richard Ram is docent en oprichter van de Hybride Leeromgeving (HLO), het traject wat studenten doorlopen voorafgaand aan de stage in het XR Lab. Hij ziet wat deze manier van onderwijs met talenten als Yael kan doen.
Richard, zou je in Jip-en-Janneketaal kunnen uitleggen wat het XR Lab en de HLO inhoudt?
“Ik ga mijn best doen. Het XR Lab is een leerbedrijf dat is opgezet door het Mediacollege Amsterdam en het Grafisch Lyceum Utrecht. Bij het XR Lab kunnen studenten van deze scholen die een opleiding volgen tot Software Developer, AV-specialist, Game Developer of Game Artist stage lopen. Zoals Yael ook doet. Het traject vóór de stage is de Hybride Leeromgeving (HLO). Dat is een simulatie van het werkveld. Studenten ervaren daar hoe het is om in een bedrijf te werken. Ze gaan niet naar school, maar naar kantoor. Zonder de druk van een strenge werkgever. De studenten werken om henzelf en het bedrijf te ontwikkelen.”
“Ik werk hybride bij de HLO. Dat houdt in dat ik daadwerkelijk mee werk aan projecten en ook als docent de nodige taken heb. Studenten kijken als het ware over mijn schouders mee hoe ik werk. In plaats van iets voor de docent moeten doen, werken studenten juist mét de docent samen. Dat is anders dan het traditionele onderwijs, maar ik merk dat deze manier van leren voor zowel de studenten als voor mij heel prettig werkt. De andere setting vraagt om een professionelere houding van de studenten waardoor de talenten nog beter tot hun recht komen. Yael is daar een goed voorbeeld van.”
Kan je het talent van Yael omschrijven?
“Yael was een van mijn studenten die als eerste in deze vorm onderwijs kreeg. Het enthousiasme spatte er vanaf. Deze alternatieve onderwijsvorm sprak direct aan. Gaandeweg is Yael, met een introvert karakter, in staat gebleken om een project te dragen en verantwoordelijkheid te pakken. Onze HLO laat de studenten inzien dat alles mogelijk is. Yael kan dingen zich heel snel eigen maken. Een abstract concept kan worden omgezet in een concrete uiting, zonder al te veel sturing. Dan mogen we zeker spreken van een groot talent.”
Yael, hoe is dat om te horen van jouw docent?
“Dat is heel aardig, ik sta er versteld van. Het geeft me een boost. Ik heb in deze periode zeker veel geleerd. Ik ben het meest trots op het leidinggeven bij het laatste project. Dat is iets wat helemaal niet bij mij past. Het ging ook niet van harte, ik heb een aantal keer echt moeten ingrijpen, maar het liep goed af. Ik zou het best nog een keer willen, maar het is geen must. Mijn passie zit in het creatieve werk.”
Hoe zag dat project eruit, Yael?
“Onze onderzoeksvraag was: Hoe kunnen wij, met behulp van virtuele producten, een reactieve wereld bouwen voor een film? Virtual production is een opkomende techniek in de filmindustrie waarbij (simpel gezegd) een green screen wordt vervangen door een (curved) LED scherm. Ik hoop later vooral te kunnen werken aan games, van begin tot eind. Ik vind het leuk om betrokken te zijn bij het gehele proces. Als artist mijn creativiteit kwijt kunnen is wat ik het liefste doe.”
De talentportretten zijn gemaakt door Jacq Roos fotografie