Voor sommige mensen is het Media Park nog steeds een bedrijventerrein met veel saaie gebouwen. Maar het bruist op veel plekken van de innovatie. Ook bij de NPO, waar 200 technici en IT’ers hard werken aan de digitale transformatie. Willem Roskam, directeur Technologie & Operations, geeft leiding aan die club. “Dat werk achter de schermen zou wel iets meer zichtbaar mogen zijn.”
Het gebouw van de NPO bevindt zich vrijwel in het hart van het Media Park. De meeste mensen weten wel dat daar het bestuur zetelt van de publieke omroep, maar veel minder dat er ook een groot aantal developers werkzaam zijn. De afdeling Technologie & Operations maakt inmiddels zo’n beetje de helft uit van de totale NPO.
Willem Roskam komt van Talpa Network, waar hij twaalf jaar jaar werkte. Hij is sinds juli 2021 in dienst van de NPO. “Dat was best een flinke overstap van de commerciële naar de publieke omroep”, geeft Roskam toe. “Ik heb aan die nieuwe omgeving inderdaad wel even moeten wennen, maar al snel voelde ik me thuis bij de NPO.”
Roskam is na zijn start begonnen met het uitbouwen van ‘inhouse development’ bij de NPO. Dat betekent dat veel softwareontwikkeling nu door eigen mensen gebeurt. Het aantal developers is daarom ook behoorlijk toegenomen en groeit nog steeds. Er staan op dit moment bij de NPO zo’n twintig vacatures open bij Roskam’s afdeling, waarvan de helft voor developers.
Die mensen werken onder meer aan NPO Start, het videoplatform van de publieke omroep. Komend jaar lanceert de NPO daarvoor een nieuw platform met een nieuwe app. Dat betekent dat er hard wordt gewerkt aan de technische infrastructuur, de ‘backend’, maar ook aan de ‘frontend’, de site en app die de consument gebruikt. Volgend jaar komt er ook een nieuwe versie van NPO Luister, het audioplatform. Ook wordt er gewerkt aan de app van NPO Zapp.
Behalve die IT-kant is er natuurlijk ook nog de techniek van lineaire tv en radio, die ook onder Roskam valt. Dan hebben we het bijvoorbeeld over de operationele teams voor eindregie, ondertiteling en alle technologie voor de radio en tv.
Een dynamische club mediaprofessionals dus, die overigens weinig contact heeft met de rest van het Media Park. Roskam zou graag stimuleren dat mediaprofessionals meer onderling contact hebben. “Er zouden bijvoorbeeld meer expertise sessies en inspiratie talks kunnen plaatsvinden voor alle tech talenten op het Media Park. Wat mij betreft is er veel meer mogelijk.”
Een innovatiehub zou ook een heel goed idee zijn, vindt Roskam. “Ik zou het leuk vinden om daar af en toe binnen te lopen en met nieuwe technologie te experimenteren.”
Hoe denken zijn mensen eigenlijk over het Media Park? Roskam: “Best positief. De bereikbaarheid is voor sommigen nog wel een dingetje. Maar veel mensen vinden het lekker om hier buiten in het park te kunnen lopen. En ze zijn ook erg blij met de komst van de AH togo en grand café David’s.”
Dat gegeven biedt perspectief, vindt Roskam. “Bij de werving van nieuwe mensen gebruiken we het verhaal Media Park misschien nog te weinig. Er liggen hier wat dat betreft nog kansen die we beter kunnen benutten. Door met elkaar in gesprek te gaan hierover kunnen we het nog prettiger maken voor medewerkers en het Media Park meer aantrekkingskracht geven.”