Creativiteit
Nina loopt haar afstudeerstage bij ITV Studios Netherlands op de communicatieafdeling. ‘Ik richt me hier op de algehele communicatie van ITV Studios Netherlands.’ Dit doet ze samen met de communicatiemanager die ook haar stagebegeleider is. Omdat het communicatieteam zo klein is, worden veel van de ideeën ook daadwerkelijk uitgevoerd. ‘Nieuwe ideeën hoeven niet nog langs tientallen mensen, maar kunnen snel uitgevoerd worden en dat zorgt ervoor dat je al je creativiteit kwijt kan.’
Zo heeft Nina bedacht om meer backstage secrets de wereld in te sturen. Dit zijn bijvoorbeeld hoeveel telefoontjes een redactie heeft gepleegd of waar een openingstune van een programma van afgeleid is. Hiermee kon ze gelijk aan de slag en een deel van deze feitjes is al terug te vinden op de Instagrampagina van ITV Studios Netherlands.
Creativiteit staat bij de organisatie hoog in het vaandel. In april werd dan ook het ‘ITV Creative Festival’ georganiseerd waarbij men kon deelnemen aan workshops, sprekerssessies en activiteiten. Zo leerde je quizvragen maken als een echte quizredacteur, gaf de bekende fotograaf William Rutten tips om de beste foto’s met je telefoon te maken en was er de mogelijkheid om deel te nemen aan een backstage tour bij de Ziggo Dome. ‘Ontzettend fijn dat je als echte medewerker gezien wordt en ook aan deze activiteiten deel mag nemen!’
Een werkdag van Nina
Op een werkdag begint Nina altijd met het checken van haar mail. ‘Ik word altijd overal in de CC meegenomen, waardoor ik altijd op de hoogte ben, dat is heel fijn!’ Verder houdt ze zich vooral bezig met de social mediakanalen van ITV Studios Netherlands en plaatst onder andere promo’s van de nieuwe programma’s. Ook heeft Nina vaak social meetings met producties. ‘Vorige week hadden we een meeting met ‘Bommetje!’ en daarin hebben we besproken wat wij nodig hebben voor de socials om het programma te promoten.’ Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld Instagram story take-overs die op de opnamedagen worden opgenomen of de door Nina bedachte feitjes posts. Daarnaast plant ze met het communicatieteam regelmatig een brainstorm in, zodat ze voor de komende weken wat ideeën kunnen bedenken voor bijvoorbeeld interactieve Instagram stories.
Opnamedagen
Bij de opnames van ‘Oh Wat een Jaar’ heeft Nina een keer mee kunnen melopen met de decorombouw. Ook heeft ze bij de inzamelingsactie van Giro555 meegekeken hoe backstage Instagram stories te maken. ‘Ik vond het superleuk om dit soort dingen mee te maken en op deze manier ook een stukje van de productiekant mee te krijgen.’ Binnenkort beginnen de opnames van ‘Bommetje!’ en de collega’s van ITV Studios Netherlands zijn uitgenodigd om te komen testen. ‘Tof om te zien wat je collega’s neergezet hebben en dat je óók nog van toegevoegde waarde kan zijn om als echte waaghals tijdens de camerarepetitie kandidaat te zijn.’
LinkedIn
De grootste tip van Nina is om LinkedIn te gebruiken. ‘Heb je nog geen LinkedIn? Ga dit heel snel aanmaken!’ LinkedIn is dé manier om connecties te maken en je netwerk uit te bouwen. Nina is namelijk via LinkedIn in contact gekomen met Karin de Groot, de Managing Director van ITV Studios Netherlands, waardoor ze in haar derde studiejaar een opdracht bij dit bedrijf mocht doen en hier nu ook mag afstuderen
Lees het complete interview met Nina via MediaStages