Jeroen Peters is docent Marketing & Communicatie bij de Beroepshavo van het MBO college Hilversum. De Beroepshavo is een tweejarige opleiding waarin ondernemende en gemotiveerde studenten zowel hun MBO 4 opleiding als havo-certificaten halen. Deze onderwijsvorm is nu vijf jaar bezig en staat op het punt om verder uitgebreid te worden. Jeroen is uitermate enthousiast over de alternatieve wijze van talent opleiden.
Kun je me meenemen in jouw enthousiasme?
“Studenten weten vaak goed wat ze niet kunnen, maar niet wat hun talenten zijn. De focus op iets niet kunnen is wat ons betreft geen goede manier. Wij proberen bij de Beroepshavo echt te zien wat de talenten van de studenten zijn en willen daar op voortborduren. Studenten leren zichzelf in twee jaar extreem goed kennen door antwoord te geven op de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? En wat wil ik? De opleiding is verdeeld in twee richtingen: Marketing & Communicatie en Human Technology. Beide zijn echt bedoeld als alternatieve route naar het HBO waarbij talentontwikkeling voorop staat. We gaan uit van waarderend leren. Het versterken van talent, plezier en motivatie op school. Een voorbeeld hiervan is wanneer een student te laat komt; je zou diegene kunnen weigeren in de les, maar je kan ook interesse tonen in wat de reden is en omarmen dat de student toch is gekomen. Blij zijn met het positieve.”
“Naast de focus op waarderend leren geven we zo min mogelijk cijfers. We maken gebruik van programmatisch toetsen. Gedurende de opleiding moet de student datapunten verzamelen en aan het einde moeten dat voldoende punten zijn om als competent bevonden te worden. Zie het als een foto met pixels. De student verzamelt zoveel mogelijk pixels en als te zien is wat er op de foto staat is de student competent. We geven les via twee methodes: de scrummethodiek en Design Thinking.”
Wat houdt dat in?
“De scrummethodiek is gebruik maken van stand-ups, werken met post-its, met elkaar de taken verdelen. Het is een bepaalde manier van samenwerken in een groep met allerlei projecten. Het principe van Design Thinking is het leren om een probleem vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Een idee constant bijschaven en blijven verbeteren door het volgen van een stappenplan en dat telkens te herhalen.”
Hoe zorg je als docent dat een talent zich het beste ontwikkelt?
“We doen veel aan persoonlijke begeleiding. Als mentor heb ik wekelijks gesprekken met elke student, verdeeld in leerteams van vijf of zes. In een hele klas worden er andere dingen besproken dan wanneer de groep wat kleiner is. Met de leerteams kunnen we meer de diepte in. Er wordt geëvalueerd en verbinding gelegd tussen de studenten. De studenten helpen elkaar dan ook met het maken van een plan van aanpak. Ook bij het vak Persoonlijk leiderschap leren de studenten antwoord te geven op de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? En wat wil ik? Daar ontstaan hele mooie ontwikkelportfolio’s uit. Het helpt studenten inzicht te krijgen in hun talenten en in bij dit vak kan er alvast georiënteerd worden op de vervolgstappen naar het HBO. Wat past er het beste bij de student?”
Jij klinkt overtuigd van het onderwijs, maar vinden de studenten het ook fijn?
“Ik merk dat de meeste studenten het als prettig ervaren. Er zocht laatst een docent van een andere opleiding contact met ons op om te vragen wat we met zijn twee studenten hadden gedaan. De twee waren ver boven niveau. Dat is leuk om te horen. We zijn pas vijf jaar geleden als eerste begonnen met het concept en zijn we op dit moment bezig met vier andere Beroepshavo’s elders in het land en dat in een markt waarin de studenten in aantal afnemen. Dan denk ik dat we mogen spreken van een succes.”
De talentportretten zijn gemaakt door Jacq Roos fotografie