Evelien Berkemeijer (25 jaar) is online content specialist voor ‘Spot On’ op de afdeling Online Video van KRO-NCRV. Tijdens haar stage creëerde ze bijzondere concepten en campagnes, maar had ze al snel door dat haar passie ergens anders in de media lag.
Wat houdt jouw functie precies in?
“Ik plaats de afleveringen online en maak alles wat daarmee te maken heeft: thumbnails, titels, omschrijvingen en ik maak ook regelmatig teasers voor op social media. Sinds januari ben ik ook verantwoordelijke voor het Instagram-kanaal. Toen ik een post plaatste over de The Voice of Holland-aflevering van BOOS vloog het volgersaantal meteen omhoog. Dat is leuk om te zien. Daarnaast heb ik een besloten Facebook-groep opgezet die binnen vier maanden 1000 leden had. Alle cijfers houd ik netjes bij om hier learnings uit te halen. Verder hou ik de contentplanning voor de website bij en schrijf ik af en toe ook zelf een stukje. Oh én een beetje marketing valt ook onder mijn takenpakket en natuurlijk draag ik bij aan de inhoud van de afleveringen. Lekker veel te doen dus!
Naast Spot On mag ik soms ook voor andere titels aan de slag. Zo heb ik de online content voor de YouTube- en TV-documentaires Stil Leven en HankyPanky Goodbye gemaakt en een klein stukje regie gedaan voor online opnames van College Tour, Boswachter Tim en Een Huis Vol. En niet te vergeten, was ik helemaal in mijn natuurlijke habitat (I’m a born Twitteraar!) toen ik voor The Passion mocht tweeten.”
Wat heb je gestudeerd?
“Ik heb communicatie gestudeerd aan Fontys Hogeschool in Eindhoven. Ik heb de creatieve richting gedaan, die nu advertising heet en zich vooral richt op reclamebureauwerk. Tijdens mijn studie creëerde ik bijzondere concepten en campagnes voor grote merken, maar tijdens mijn eerste stage ontdekte ik al dat dit niet mijn passie was. Dus liep ik aansluitend, in mijn zomervakantie, stage bij het tijdschrift CosmoGIRL! Daar ontmoette ik ook redacties van onder andere GIRLZ en Hitkrant. Mijn afstudeerstage mocht ik bij Tina doen.”
Wat was je eerste media baan(tje)?
“Ik heb veel teksten geschreven en een korte periode online eindredactie gedaan voor GIRLZ en Hitkrant, op freelancebasis. Daarnaast heb ik beginnende bedrijven geholpen met het neerzetten van een sterk merk. Ook als freelancer, want ondertussen was ik nog hard aan het solliciteren voor een baan bij een omroep. Het heeft even geduurd, maar begin dit jaar ben ik dan eindelijk aangenomen bij de KRO-NCRV. En helemaal op mijn plek!”
Hoe vind je het om in een media omgeving te werken?
“Ik werk in het M-gebouw in Hilversum, vlakbij Media Park. Het is hier heerlijk werken en supergezellig. De dagen waarop ik op kantoor ben loop ik doorgaans meerdere afdelingen af om even gezellig te kletsen wanneer mijn concentratie even wat minder is. Ik vind het fantastisch om in een pand te werken waar zoveel andere creatieve, open minded mensen zijn.”
Kom je weleens op het Media Park en zo ja, hoe zou je de sfeer op het Media Park beschrijven?
“Voor borrels maak ik weleens een uitstapje naar het Media Park. Niemand vertellen, maar jullie borrels zijn echt de beste: goede muziek en gezellige mensen die helemaal losgaan. Ik kan me zomaar voorstellen dat werken op het Media Park soms meer als hobby dan als werk voelt. “
Wat zijn de voordelen van werken in het M-gebouw volgens jou?
“Werken met zoveel andere creatieve mensen is heerlijk: je wordt begrepen en werkt met mensen die dezelfde taal spreken. Ik voel mij helemaal op mijn plek en vind het gaaf om samen toe te werken naar een belachelijk goed resultaat. Alles kan hier, er is enorm veel vrijheid. En dat is leuk! En dat vieren we met borrels. Die ook leuk zijn. Mét leuke mensen.”
Wat is het meest bijzondere project waar je tot nu toe aan hebt (mee)gewerkt?
“Stil Leven, een documentaire over stilgeboorte is een docu van mijn ex-collega en inmiddels dierbare Rowan Blijd. Het gaat, zoals de titel al een beetjeweggeeft, over haar stilgeboren zoon en is een bijzonder intiem project. Rowan vroeg mij als Online Content Specialist, waardoor ik nauw betrokken raakte bij de docu. Elke keer dat ik eraan werkte werd ik weer emotioneel. Het resultaat mag, naar mijn bescheiden mening, er dan ook wezen en zal ook jou ontroeren. Check het op haar Instagram en de docu op YouTube!”
Wat is jouw levensmotto?
“Wees jezelf en laat anderen ook zichzelf zijn.”
Heb je (opmerkelijke) hobby’s of interesses?
“Ik ben lang heel actief geweest op Twitter. Toen was ik zelfs even relevant, uitgenodigd voor The Best Social Awards én bijna gecanceld omdat ik vroeg of 40-plussers wilden stoppen met flirten in mijn dm’s. Mijn populariteit kwam toen ik begon met tv-gifjes maken: ik keek naar Boer Zoekt Vrouw, Wie is de Mol en De Rijdende Rechter en maakte gifjes waarbij ik een grappige caption plaatste. Dat was toen nog een succes. Nu discussiëren mensen liever op Twitter. En dat dan met zwart-wit meningen. Daar hou ik niet zo van, ik denk liever grijs.”
Is er iets op carrièregebied dat je absoluut nog een keer zou willen doen of aan willen meewerken?
“Zet mij maar voor die camera neer, ben ik helemaal klaar voor. Mét zachte G.”
Waar mogen we je ’s nachts voor wakker maken?
“Als Winston Gerschtanowitz met een koffertje voor de deur staat zal ik uit bed komen. Of een mandje kittens. Of McDonald’s. Of een héle knappe man. Niets ten koste van Winston, maar die is dan weer 40+ en daar durf ik me verder niet meer over uit te laten.”
Waar kan je echt van genieten?
“Ik geniet van mooie mensen die helemaal zichzelf zijn, van babydieren, van zondagen, stinkend op de bank, films kijken die ik al dertien keer heb gezien en ik ben dol op het strand. De laatste tijd ga ik steeds vaker alleen naar Lanzarote, omdat ik me daar heel erg thuis voel en geniet van de zon en omgeving. Daar ontspan ik echt volledig. Oh en ik hou van likes! Wat kan ik zeggen, ik ben en blijf een social-mediadier.”