Het Media Park is een bijzondere ruimte rijker! Op deze nieuwe plek kunnen studenten Immersive Design aan de Hogeschool Utrecht zich volledig onder dompelen in de wondere wereld van immersive design. Alle benodigde faciliteiten zijn aanwezig en de studenten krijgen hier de mogelijkheid om volop te experimenteren en hun specilalisatie in de praktijk te brengen.
Kim Kamphuis en Gijs ten Cate, docenten van de specialisatie Immersive Design binnen de opleiding Communication en Multimedia Design aan de Hogeschool Utrecht, hebben samen met een team bevlogen collega’s deze innovatie werkruimte opgezet. Wij spraken met hen over dit mooie project. “Het draait hier om meer dan ontwerpen alleen; het gaat om het creëren van ervaringen die een blijvende indruk achterlaten.”
“Immersive Design is een specialisatie binnen de opleiding Communication en Multimedia Design, die de Hogeschool Utrecht al jaren aanbiedt”, vertelt docente Kim Kamphuis, terwijl ze rondkijkt in de studio, die volstaat met projectoren, VR-brillen en maquettes. Studenten Immersive Design zijn de verhalenvertellers van morgen. We leven in een wereld waarin technologie en beleving steeds meer verweven raken. Het Media Park is een plek waar technologische innovatie en creativiteit centraal staan. “Daarom hebben we sinds dit jaar een vaste plek op het Media Park, waar we ons richten op de combinatie van storytelling en Immersive design.” De werkruimte biedt niet alleen geavanceerde technologieën, het is een plek waar technologie in dienst staat van de beleving. “Of we nu VR, AR of klassieke filmprojectie gebruiken, het verhaal en de beleving komen altijd op de eerste plaats. Studenten leren hier hoe technologie de emoties van de gebruiker kunnen versterken, zodat elke ervaring iets bijzonders teweegbrengt.”
Immersive Design in de praktijk
De specialisatie Immersive Design aan de Hogeschool Utrecht wordt op het Media Park in de praktijk gebracht en duurt twintig weken. Gedurende deze periode werken studenten aan projecten waarmee ze hun kennis verdiepen en worden ze klaargestoomd voor een dynamisch werkveld. Het programma biedt een breed scala aan mogelijkheden; van het ontwikkelen van meeslepende museumervaringen tot het inzetten van interactieve technologieën om complexe processen begrijpelijk te maken. Het draait uiteindelijk maar om één doel: een verhaal zó vormgeven dat het de gebruiker echt raakt en het een blijvende indruk achterlaat.
Ten Cate geeft een concreet voorbeeld: “Onze studenten hebben een project ontwikkeld om de koolstofkringloop (Het natuurlijke proces waarbij koolstof door de atmosfeer, oceanen, bodem en levende wezens circuleert, red.) begrijpelijk te maken voor kinderen, in samenwerking met het Geologisch Museum Hofland in Laren. Het museum wilde dit complexe proces op een laagdrempelige manier uitleggen, maar de grote lappen tekst werkten niet voor het jonge publiek. Studenten hebben daarom een interactieve maquette ontworpen, waarmee kinderen spelenderwijs de verschillende fases van de koolstofkringloop ontdekken.”
Het eindresultaat? Een miniatuurlandschap met projecties, bewegende elementen en een cartoonfiguur die het verhaal vertelt. Oftewel: een speelse ervaring zonder de kern van het verhaal te verliezen. De aanpak is typerend voor het werk dat hier gedaan wordt: “We helpen studenten om technologie, zoals AI en AR, op zo’n manier in te zetten dat het de beleving versterkt, zonder dat de technologie zelf de hoofdrol speelt”, licht Ten Cate verder toe.
Een nieuw perspectief op het werkveld
“Voor veel studenten is het werken met echte opdrachtgevers een eye-opener”, vertelt Kamphuis. Ze leren wat er allemaal bij komt kijken om een immersive experience te maken en ontdekken ook wat het betekent om te werken binnen de kaders van een organisatie. “In schoolopdrachten varen ze vaak hun eigen koers, maar bij een project als deze moeten ze rekening houden met de wensen en richtlijnen vanuit de organisatie”, aldus Kamphuis. Deze praktijkervaring blijkt een waardevolle leerschool. Ten Cate ziet dat studenten in het begin vaak enthousiast zijn over hun eerste ideeën, maar dat het werken met kaders ze scherp houdt. “Ze leren om creatieve vrijheid te combineren met praktische haalbaarheid. De juiste balans hierin vinden is een belangrijke les.”
Van het klaslokaal naar de arbeidsmarkt
Terwijl inmiddels de eerste afgestudeerde studenten het werkveld in stromen, worden de verhalen en toepassingen waarin ze zich specialiseren steeds breder. Sommigen vinden een plek bij bedrijven als KLM, waar VR bijvoorbeeld wordt ingezet voor leertrajecten van personeel, anderen bouwen escape rooms in musea of ontwikkelen interactieve theaterervaringen. Kamphuis: “Het leuke is dat onze studenten vaak terechtkomen op plekken waar storytelling en technologie hand in hand gaan. Soms binnen een theater, soms bij een R&D-afdeling of binnen een communicatieteam. De mogelijkheden zijn enorm.”
Bijblijven met technologie
De snelheid waarmee technologie zich ontwikkelt, kan overweldigend zijn, maar Kamphuis en Ten Cate blijven nuchter. “We leren onze studenten niet alles over elke nieuwe tool of technologie”, zegt Ten Cate. “In plaats daarvan richten we ons op de vraag: ‘Wat is je doel en welke technologie helpt daarbij?’” Deze flexibele benadering zorgt ervoor dat studenten een bepaalde technologie bewust inzetten, zonder afhankelijk te worden van specifieke tools. Die doelgerichte aanpak leidt soms tot nieuwe mogelijkheden, zoals een volledig ingerichte audiostudio waar studenten het effect van geluid op beleving kunnen onderzoeken. “Audio en een goed ontworpen geluidsomgeving worden vaak onderschat, maar het kan een ervaring enorm versterken.”
Samenwerken op het Media Park
De mogelijkheid om samen te werken met andere disciplines en organisaties is een groot voordeel van de locatie op het Media Park. “Onze studenten kunnen hier hun prototypes testen met andere professionals of met bepaalde disciplines aan een project werken”, vervolgt Ten Cate enthousiast. Door deze interacties maken de studenten meteen kennis met het vakgebied buiten de muren van de Hogeschool Utrecht. “Je leert hier om in teams te werken, feedback te geven en te ontvangen, en je eigen ideeën aan te passen. Het maakt je niet alleen vakinhoudelijk sterker, maar ook flexibel en zelfbewust”, aldus Kamphuis.
Toekomstperspectief
De toekomst voor deze nieuwe generatie immersive design ontwerpers ziet er rooskleurig uit. Terwijl technologie zich blijft ontwikkelen, groeit ook het besef dat niet elke innovatie alle antwoorden biedt op complexe vraagstukken. Kamphuis en Ten Cate willen hun studenten vooral leren om open te staan voor nieuwe ontwikkelingen en om met een creatieve, kritische blik naar technologie te kijken. “We willen onze studenten geen technieken aanleren die morgen alweer verouderd zijn. Het gaat ons om de vaardigheden waarmee ze relevant blijven, wat er ook verandert in de wereld.”
Hogeschool Utrecht op het Media Park
Hogeschool Utrecht is partner van Media Campus NL. Studenten van de bachelors Communicatie- en Multimedia Design (CMD), Journalistiek en de master Data Driven Design samenwerken met omroepen en mediabedrijven op het Media Park. De studenten doen zo praktijkervaring op en brengen actuele kennis en vaardigheden mee naar het werkveld.
Wil je meer informatie over deze opleidingen? Klik dan hier!