Zoals Brainport Eindhoven bekend staat als de campus waar alle technische kennis en knappe koppen zitten, zo moet Mediacampus Hilversum straks de plek zijn waar alle makers, talenten en innovaties in de mediawereld bij elkaar komen. Met het Media Park als levendige en inspirerende thuisbasis.
Door: Susanne van Velzen en Eddie de Paepe van de Gooi- en Eemlander.
In de hypermoderne keuken zijn koks druk met het bereiden van broodjes. In hoog tempo worden blaadjes sla tussen de pistolethelften gestopt. Over een half uur schuiven omroepmedewerkers aan voor de lunch. Buiten in de zon worden de tafels gedekt. Tim Sleegers, directeur Media Park Management, stapt enthousiast door de grote glimmende keuken van David’s Bar & Restaurant (25 man personeel en plaats voor 200 gasten). “Mooi hè”, zegt hij trots.
Media Park 2.0 als bruisende proeftuin voor talent en bedrijf
Een jaar geleden opende het restaurant op het Media Park in Hilversum. Daarmee ging een grote wens van parkmanager Sleegers in vervulling. Het hippe David’s is onderdeel van de transformatie van een saai bedrijventerrein naar een bruisende campus. Een plek waar het goed toeven is voor medewerkers, studenten en bezoekers. Ook de opening van AH to go begin 2021 past in die campusgedachte. Net als de plannen voor woningen en een hotel.
Sleegers is met een team van acht collega’s verantwoordelijk voor het technisch/facilitair, commercieel en financieel management van het vastgoed op het park. Op het terras van David’s, aan het Joop van den Endeplein, vertelt hij over de plannen met het park. Dit najaar wordt een officiële campusorganisatie opgericht, waarin alle grote stakeholders zitten zoals de gemeente, Beeld & Geluid, MBO- en HBO-instellingen, NPO, RTL, NEP, EMG, Ster en het Media Park.
Het Mediapark moet de komende jaren ontwikkeld worden tot een campus waar talentontwikkeling en innovatie centraal staan, een Media Park 2.0. Wat houdt die campus eigenlijk in?
“Een bruisende en inspirerende omgeving waar veel beweging in zit en waar mensen graag komen. Heel zwart wit gezegd is het Media Park nu nog een bedrijventerrein waar mensen om half negen naartoe komen om hun werk te doen, ze lunchen in hun eigen gebouw en aan het einde van de dag zoeken ze hun weg naar huis zonder dat er interactie is geweest met de omgeving waar ze onderdeel van zijn. We willen ze uit de gebouwen trekken. En daar heb je een bruisende omgeving voor nodig. Een begin is er met AH to go en David’s. Er komt nog meer bij. Dat heb je nodig om de omgeving aantrekkelijk te maken.”
Wat is voor een campus van levensbelang?
“Community building. Dat betekent niet alleen managers en directies die elkaar ontmoeten in organisaties en overleggen, maar ook de 6.000 mensen die hier dagelijks werken moeten elkaar weten te vinden. Er zijn allerlei subgroepen van programmeurs tot journalisten. Die moeten elkaar beter informeren. Er zijn nu voorbeelden van de NPO die projecten heeft lopen die ook bij RTL gedaan worden zonder dat ze het van elkaar weten. We moeten als campusorganisatie dingen organiseren voor de community’s. Denk aan thema evenementen, interessante sprekers, maar ook feestjes, borreltjes en sportactiviteiten.”
Er is een vergunning aangevraagd voor de aanleg van padelbanen op het parkeerdek. Komen die er ook?
“We mogen zes padelbanen aanleggen voor een aantal jaren. Er waren wat zorgen over geluidsoverlast en de impact op het aantal parkeerplaatsen. Maar we hebben een go van de aandeelhouders van het park. We hebben niet de ambitie om de padelclub voor het Gooi te worden. We pakken het kleinschalig aan met hooguit twee banen. Als voorziening voor vooral de gebruikers van het park. We hebben nog wat hobbels te nemen als het gaat om de praktische uitvoerbaarheid. Het klinkt suf maar het parkeerdek loopt schuin en voor padel heb je een rechte vloer nodig.”
Community building, talentontwikkeling en innovatie zijn de drie pijlers van de campus. Waar ligt jullie prioriteit?
“De focus ligt nu vooral op de inhoudelijke kant van de campus. Beschikbaarheid van talent is een van de grootste uitdagingen voor partijen. Dat moet je dichtbij halen. Interactie tussen bedrijfsleven en onderwijs moeten we stimuleren. Het MBO College Hilversum, het Mediacollege Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam zitten hier al. Er lopen al ruim duizend studenten op het park. Deze maand komt ook de Hogeschool Utrecht. Scholen komen naar ons toe om dicht bij de bedrijven te zitten, zo kunnen ze de mediaopleidingen goed afstemmen op de markt. Op het Media Park zijn ook ieder jaar honderden stagiairs actief. ”
Innovatie ligt gevoelig bij bedrijven die wellicht bang zijn voor concurrentie. Is er wel bereidheid om op dat gebied samen te werken?
“Innoveren kunnen we niet alleen. Het moet een vereniging van krachten zijn. De bereidheid om op innovatiegebied samen te werken is niet overal even groot uit angst dat anderen er hun concurrentievoordeel mee doen. Maar het gebrek aan samenwerking moet beter. Dat je op bepaalde terreinen samenwerkt is echt een kenmerk van een campus. Je kunt best met elkaar innoveren op gebied van nieuwe ontwikkelingen als Artificial Intelligence, metaverse of virtual reality zonder dat je meteen met elkaar concurreert. Het vereist een bepaalde mindset en dat is een ontwikkeltraject. Als innovatie meer een proeftuin is die tegen die talentontwikkeling aanschurkt, is het misschien minder bedreigend. Bedrijven zullen zich realiseren dat het goed is om ergens laagdrempelig te kunnen experimenteren met nieuwe technologie die de industrie verder helpt. Een campus is een plek waar daadkrachtig wordt samengewerkt en waar niet iedereen krampachtig zijn eigen agenda blijft houden.”
Een aantal jaar geleden werd de alarmbel geluid dat Hilversum mediastad af zou zijn. Veel partijen zouden naar Amsterdam vertrekken.
“Dat is niet gebeurd. We zijn er de afgelopen jaren wel in geslaagd om het Media Park te promoten als plek voor gearriveerde mediabedrijven. Buitenproducenten als Fremantle en Medialane zitten in Amsterdam, maar alle omroeporganisaties zitten hier. Net als ITV, die hier gekomen is na de overname van de oude Talpa-portefeuille. Met de facilitaire bedrijven EMG en NEP hebben we langjarige huurcontracten. Die zitten heel stevig hier. Ze hebben zwaar geïnvesteerd in infrastructuur. Dat is allemaal gebeurd rond 2019 toen Pinnacle (van onder anderen prins Bernhard jr., red.) het Media Park kocht. Die contracten vormen een stevige basis voor alle plannen van nu.”
Daarna kwam de coronacrisis. Een schrikmoment?
“In een keer lag hele mediasector op zijn gat. Reclame-inkomsten liepen terug, bij omroepen werd keihard op de rem getrapt. Je zag omzetverliezen van 50 tot 70 procent. De periode is ook nuttig geweest. We moesten in gesprek met alle partijen. Het dorpse karakter dat het Media Park een beetje heeft is daardoor versterkt. Iedereen hielp elkaar. Gelukkig is er geen bloed gevloeid. Vanaf de zomer van 2020 zag je enorme aangroei in de sector omdat er veel tv werd gekeken, mensen zaten thuis. En partijen gingen op zoek naar alternatieve verdienmodellen. NEP ging bijvoorbeeld de markt op van hoogwaardige videoconferenties voor grote bedrijven als Philips en ASML. Die post-coronahausse in medialand is nu wel voorbij.”
Bij een campus denk je ook aan overnachten of wonen. Wordt er nagedacht over woningen voor studenten of medewerkers of over een hotel?
“Een hotel is onderdeel van het bestemmingsplan, maar er is op dit moment te weinig vraag in de markt. We onderzoeken nog of we kleinschalige shortstay faciliteiten kunnen realiseren. Er is nu geen schreeuwende vraag, maar naarmate de campus zich verder ontwikkelt liggen er weer kansen. Als er bijvoorbeeld een congrescentrum op het park zou komen, zou een hotel in beeld kunnen komen. Wel is er nu concreet vraag naar longstay, woningen dus. We onderzoeken nu of huurwoningen op het park mogelijk zijn. We horen van veel bedrijven dat ze moeilijk personeel kunnen aantrekken omdat er gebrek aan woonruimte is. Het zou mooi zijn als we hier starterswoningen kunnen bouwen.”
Is er dan nog wel plek om huizen te bouwen?
“Aan de noordkant van het park zou het kunnen. De zuidkant van het park is vooral de plek van de omroepkantoren waar de redacties zitten en de studio’s. Je wil niet midden in het kantorencomplex woningen bouwen.”
Zijn alle kantoormeters nu verhuurd?
“De zuidkant zit nu vol. We hebben partijen hier naartoe gehaald zoals de Ster en WNL. Ook de redacties van Op1 en Khalid & Sophie zijn van Amsterdam naar het Media Park verhuisd en Arjen Lubach is met zijn redactie hier in Hilversum neergestreken. En er komt nog een nieuwe huurder met tachtig tot honderd medewerkers, Eviso. Dat bedrijf is onderdeel van de Canal Plus groep. Ze doen de marketing en sales voor de groep. Alle studio’s zijn verhuurd. Aan de noordkant hebben we nog zesduizend vierkante meter vrij in het gebouw The Gateway. Dat dopen we nu om tot het centrum van de campusactiviteit. Daar zitten ook de hogescholen van Amsterdam en Utrecht en het ROC. En we houden ook bewust nog wat ruimte vrij om mee te kunnen bewegen met partijen op het park die groeien.”
En hoe zit het met duurzaamheid en groen?
Duurzaamheid is hier best wel ingewikkeld. We zijn gebonden aan het vastgoed dat we hebben. Een groot deel van de gebouwen is van voor 1980. Met gebouwisolatie zijn nog stappen te winnen. Op onze eigen daken liggen al 3.000 zonnepanelen. En die liggen ook op gebouwen van andere eigenaren. We hebben al een warmte-koudeopslag met twee energiecentrales. Die willen we uitbreiden. We maken met Ennatuurlijk de lokale producent en leverancier van warmte en koude en de andere eigenaren een verduurzamingsplan. Zo willen we het gasverbruik met zo’n negentig procent terugdringen. We willen gebieden steeds een stukje leuker en beter maken.”
Iemand die vanuit Schin op Geul naar het Media Park komt en denkt lekker door de studio’s te kunnen struinen, ziet hier alleen maar gebouwen. Hoe maak je het park voor spontane bezoekers aantrekkelijk?
“We hebben niet de ambitie om van het Media Park een attractiepark te maken. Maar het zou mooi zijn als er een dagtrip is naar Beeld & Geluid met een leuke experience aan de ’overkant van de straat’. Het zou mooi zijn om de magische wereld van mediaproducties meer te ontsluiten. Bijvoorbeeld in de vorm van een VR bril in combinatie met een app. Dan zie je als je over het park loopt wat hier allemaal gebeurt.
Bar Boon – dat in 2008 van start ging – is doordeweeks maar tot vier uur ’s middags geopend, en in de weekenden zelfs dicht. David’s heeft veel ruimere openingstijden.
“Dat klopt. We hebben er bewust voor gekozen om de exploitatie van David’s niet volledig aan een commerciële partij over te laten. Met de verbouwing was een aanzienlijke investering gemoeid en het risico op aanloopverliezen was groot. Door de gekozen constructie zijn de financiële risico’s voor ons en hebben we ook meer grip op de exploitatie. Onder meer op de openingstijden. Die zijn zo ruim om meer werknemers van de bedrijven op het park te trekken, maar ook bezoekers van uitzendingen en opnames in de studio’s. Een groot deel van die mensen wordt nu nog inpandig gecaterd. Bedrijven als RTL, Beeld en Geluid, BNN/VARA en de NOS hebben hun eigen restaurant. Dat zullen ze niet zo snel opgeven. Maar er zijn wel ontwikkelingen. Zo lopen we nu mee met de ticketverkoop voor de Avondshow met Arjen Lubach. Ik schat dat een derde van het studiopubliek voor de uitzending hier een hapje komt eten.”
Alle tafels buiten van David’s zijn inmiddels bezet. De ober meldt aan de tafel naast ons dat hij helaas door de soep heen is. Tim Sleegers kijkt tevreden rond. Dit is precies het sfeertje dat hij voor ogen had toen David’s een jaar geleden opende. Aan community building wordt door het parkpersoneel volop gewerkt. Aan de overkant bij Bar Boon zit radiopresentator Jurgen van den Berg op het terras in de zon. Hij is zich wellicht aan het opladen voor Villa VdB. Over een uurtje begint zijn uitzending.
Bron: Gooi- en Eemlander
Fotocredit: Studio Kastermans
Lees ook: Media Park bouwt aan campus voor talenten.