Van 20 t/m 23 maart staat het Media Park in het teken van vitaliteit. Gedurende de week is er van alles te doen op het park: sportklasjes, vitaliteits-talks en uiteraard een gezellige campusborrel. Wij spraken met Mikkel Hofstee, CEO en oprichter van Lifeguard, over het belang van vitaliteit en de uitdagingen op dat vlak. Mikkel: “We moeten langer doorwerken dan ooit, dus het is belangrijk om fit te blijven.”
Wat doet Lifeguard precies?
“Wij helpen organisaties vitaal te worden en bieden individuele medewerkers handvatten om hun eigen energieniveau goed te managen en vitaal te zijn en te blijven, door middel van coaching en training. Daarnaast begeleiden wij de leiders van deze bedrijven naar de transformatie naar vitaal leider te worden, dit ook te faciliteren binnen het team en helpen wij ze de cultuur onder de loep te nemen. Zo ontstaan er organisaties waar mensen zich veilig voelen, in hun kracht staan en het beste uit zichzelf kunnen halen. Organisaties waar mensen graag willen werken en het verzuim en verloop relatief laag is.”
Hoe gaan jullie precies te werk?
“Voorafgaand aan een traject gaan wij in gesprek met de leiding van een organisatie en het liefst ook een aantal medewerkers, om een goed beeld te krijgen van de uitdagingen en wensen ten aanzien van vitaliteit in dit bedrijf, zowel op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak. Wij geloven namelijk in een integrale aanpak.”
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er bij jou uit?
“Dat hangt een beetje van de dag af. Ik start de dag drie of vier keer in de week met kwartiertje yoga, en soms vul ik dat aan met ook even mediteren. Ik ga drie tot vier keer per week naar kantoor en ik bezoek ook regelmatig klanten.”
Wat is de grootste uitdaging in je werk en hoe ga je hiermee om?
“Zorgen dat we niet meegaan in de waan van de dag van onze klanten. Het helpt om zelf het goede voorbeeld te geven.”
Is vitaliteit belangrijk voor jou?
“Vanzelfsprekend. We moeten langer doorwerken dan ooit, dus het is belangrijk om fit te blijven.”
Wat doe jij er zelf aan om vitaal te blijven?
“Veel afwisselende dingen. Ik wandel bijvoorbeeld veel. We lunchen altijd samen op kantoor en dan eten we veel groente. Ik heb ook nog andere tips – maar die vertel ik tijdens de Vitaliteits-talk over De Oermens 2.0, aanstaande dinsdagmiddag, tijdens de Media Park Week van Vitaliteit.”
Kun je een voorbeeld geven van waar jullie klanten en hun medewerkers tegenaan lopen?
“Wij zien dat het verzuim en de onvrede op de werkvloer na corona is gestegen, vooral bij de jongere werknemers. Dat komt door een toenemende werkdruk, gebrek aan openheid en door een andere levenshouding ten aanzien van werk. Daarnaast vergrijst de arbeidsmarkt en dreigt er een tekort aan personeel in alle branches. Dit verhoogt de werkdruk ook. Wij geven medewerkers tips hoe hun eigen regie te voeren op hun energiebalans en maken hen bewust van hun invloed op, en de perceptie van werkdruk en stress. Daarnaast gaan we met de leiding aan de slag om het goede voorbeeld te geven, de manier van werken anders in te richten en herstel tijdens het werk te faciliteren. Hierdoor kunnen mensen beter hun werk doen, vaak in minder tijd en houden ze energie over voor andere zaken dan werk. Dit komt de productiviteit vaak ten goede.”
Wat zijn op dit moment de grootste uitdagingen voor organisaties op gebied van vitaliteit?
“De grootste uitdagingen liggen op het gebied van mentale gezondheid. Het leven in de PAID-reality eist zijn tol. PAID staat voor: Pressure to perform, always on – never done, information overload en voor distractors are everywhere. Deze factoren veroorzaken uiteindelijk een burn-out maar kunnen eerst tot permanente vermoeidheid en survival modus lijden. Daarnaast is de maatschappij sterk geïndividualiseerd en is falen geen optie. Een recept voor eenzaamheid en angsten. Organisaties zijn een afspiegeling van de samenleving dus ook daar speelt deze problematiek.”
Zie je de laatste jaren veranderingen in wat klanten nu belangrijk vinden ten opzichte van een aantal jaar geleden?
“Zeker. Lifeguard bestaat inmiddels twintig jaar. Toen was een fysieke check revolutionair. Bedrijven vonden het lastig om zich te bemoeien met de levensstijl van medewerkers, dat is privé. Nu is aandacht voor fysieke en mentale gezondheid niet meer weg te denken. Langzaamaan beginnen bedrijven de stap te zetten naar vitaal leiderschap; een onweerstaanbare cultuur. Een onvermijdelijke stap vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de manier waarop de jongere generatie naar werken kijkt. De huidige generatie die de arbeidsmarkt betreedt hecht veel meer waarde aan de purpose van de organisatie, de opleidingsmogelijkheden op professioneel én persoonlijk vlak en de flexibiliteit, dan aan een hoog salaris.”
Zie je bepaalde ontwikkelingen op het gebied van vitaliteit en werk?
“Werk is totaal aan het veranderen. We moeten langer doorwerken dan ooit en de relatie tussen werknemers en werkgevers verandert door de arbeidskrapte. Banen die gedigitaliseerd kunnen worden, verdwijnen. Dus er gebeurt wel het een en ander, zeker ook met hybride werken. Dat is voor de ene groep mogelijk en voor een andere groep niet; denk aan productiewerk, zorg, politie en schoonmaak.”
Heb je een tip voor organisaties hoe ze ervoor kunnen zorgen dat werknemers beter presteren en lekkerder in hun vel zitten?
“Dat zit in leiderschap, professionele autonomie, goede samenwerking, erkenning en aandacht.”
Tijdens ‘De Week van Vitaliteit’ op het Media Park volgende week verzorgen jullie met Lifeguard de Vitaliteits-talks. Jij geeft een sessie over ‘De Oermens 2.1’. Waarom is het belangrijk dat mensen meer te weten komen over de oermens en wat voor invloed je oerbrein heeft?
“Dat helpt mensen begrijpen waarom bepaald gedrag zo hardnekkig is en hoe makkelijk we te manipuleren zijn.”
En kun je iets vertellen over de andere sessies?
“Je leert tijdens onze Vitaliteits-talks allerlei vaardigheden over het managen van je energie, zoals over slaap en bewegen, maar ook over mentale kracht en je mindset ten aanzien van werkdruk en stress. Vaardigheden die steeds belangrijker worden in een maatschappij die steeds meer van ons vraagt”.
Geloof je dat voeding bijdraagt een vitaliteit?
“Jazeker, dat is zelfs een heel belangrijk onderdeel. De belangrijkste tip die ik over voeding heb: neem er de tijd voor en eet samen.”
De Week van Vitaliteit
Wil jij een van de Vitaleits-talks van Lifeguard bijwonen? Bekijk dan snel het programma en meld je aan.
Alle sessies zijn zo ingedeeld dat ze binnen je werkdag passen. Lekker toegankelijk dus. Begin je dag met zwoele latin vibes tijdens een lesjes Zumba of werk je samen met een collega in het zweet tijdens een killer workout Rocycle. Liever mentale dan fysieke uitdaging? Ga dan einde van je werkdag naar een vitaliteits-talk en leer van experts over energiemanagement of het effect van je oerbrein op de moderne mens.
David’s Bar & Restaurant en Bar Boon voorzien je de hele week van brainfood met healthy lunch specials.
Meer info over Lifeguard is te vinden via lifeguard.nl
Een mailtje sturen kan ook: mail naar saskiavandijk@lifeguard.nl en ze nemen contact met je op.