Cees Koelewijn (30) werkt bij Ziggo Sport als Freelance Content Creator. Hij wordt vaak ingezet voor de content op de social-media kanalen van Ziggo Sport. “Ik ben recent samen met Sierd de Vos naar El Clásico geweest als Social Redacteur.”
Waar werk je en wat is daarbij je functie?
“Ik ben nu al ruim twee jaar als Freelance Content Creator voor Ziggo Sport. Ik maak content voor de social-media kanalen en hou daarvoor ook de sportevenementen goed in de gaten. Ik ben begonnen als stagiair en daarna doorgegroeid naar deze freelance job. Sinds een half jaar zijn volleybal, voetbal, padel en rugby mijn vaste sporten binnen het bedrijf. Hiervoor werk ik aan grotere projecten zoals EK’s, WK’s en andere toernooien die te zien zijn bij Ziggo Sport. Dat doe ik naast mijn dagelijkse werkzaamheden. Daar ben ik heel blij mee! Ik kijk alle wedstrijden live, omdat ik het heel leuk vind en doe er vervolgens verslag van. Het is echt een hele leuke baan.”
Waar en wat heb je gestudeerd?
“Ik heb Communication & Multimedia Design gestudeerd in Utrecht. Een erg creatieve opleiding waar je veel leert over editen van foto’s en video’s, actief schrijven en bijvoorbeeld het maken van magazines. Daarnaast krijg je er ook een beetje marketing en communicatie.”
Wat was je eerste mediabaan(tje)?
“Mijn eerste mediabaan begon bij 433, dat is een groot internationaal voetbalplatform. Hier begon ik ook als stagiair en ben ik daarna twee jaar blijven hangen als freelancer. Daarna was het tijd voor mijn stap naar Ziggo Sport.”
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
“Dat hang ervan af of ik een dag- of avondshift heb. Ik klok in rond negen uur en kijk allereerst of er nog iets is blijven liggen van de vorige avond. Het komt vaak voor dat er de avond ervoor sport is blijven liggen en dan schrijf ik in mijn shift nog een verslag van een bepaald sportevent. Daarna is het afhankelijk van eventuele live sporten. Als die plaatsvinden, kijk ik live mee en speel ik daarop in met content over de wedstrijd. Op het moment dat er geen live uitzendingen zijn, proberen we wel nieuwswaardige items te creëren en actuele nieuwssites in de gaten te houden. Ook bereid ik dan content voor toekomstige sportevenementen alvast voor.”
Wat maakt dit werk zo leuk?
“Ik vind de afwisseling heel leuk. We hebben veel verschillende sporten waar we content voor kunnen genereren. Privé ben ik ook veel met sport bezig en vind het dan ook heel leuk om alles te volgen. De grotere projecten, naast de dagtaken, vind ik ook gaaf om te doen. In oktober vindt de ‘World Padel Tour’ plaats en daar zijn we nu al druk mee bezig!”
Wat zijn de belangrijkste trends die je momenteel ziet in jouw vakgebied?
“De verschuiving binnen Instagram naar Reels en de groeiende doelgroep op TikTok. Om daarop in te spelen, creëren wij vaak ‘short-content’ en dit scoort altijd erg goed. Daarnaast blijven we goed op de hoogte van veranderingen binnen de platformen zelf, zoals bijvoorbeeld de nieuwe vorm van Twitter die er wellicht binnenkort al aankomt.”
Waar word je werktechnisch écht enthousiast van?
“Als we een groot project hebben en daar een tof item voor kunnen neerzetten, ben ik helemaal gelukkig. Vorig jaar heb ik ook meegewerkt aan de promotie rondom de World Padel Tour. Voorafgaand kon ik daarvoor naar een event, ter ere van de persoonlijke lijn van Robin van Persie om daar een tof item te maken met oud-voetballers en padel liefhebbers. Als je ergens naartoe kan gaan en zelf invloed hebt op het uiteindelijke item, is dat voor mij het allerleukste om te doen.”
Wat is het leukste/gaafste/meest bijzondere project waar je tot nu toe aan hebt (mee)gewerkt?
“Ik vond het afgelopen padel evenement dus heel vet, maar ik ben ook recent samen met Sierd de Vos naar El Clásico geweest als Social Redacteur. Hiervoor mocht ik voor de content in Barcelona mijn eigen plan schrijven om de wedstrijd aan te jagen. Het is echt leuk om zoveel vrijheid te hebben voor zo’n bijzonder project. Tijdens de wedstrijd wilde ik de beleving die ik had delen met de volgers en dat is zeker gelukt.”
Wat zijn jouw toekomstdromen?
“Het is mijn droom om zelf meer te produceren, regisseren en interviewen. Ik zou het leuk vinden om alles van begin tot eind te doen. Dat je zelf naar de locatie toe gaat, de spelers interviewt, de achtergrondverhalen opzoekt en deze ook redigeert. Eigenlijk het hele pakket! Ik wil vooral blijven groeien.”
Hoe vind je het om op het Media Park te werken?
“Leuk, maar af en toe ook saai. Het park moet naar mijn mening nog meer gaan bruisen. Ik ben groot voorstander van evenementen die de mensen op het Media Park kunnen bijwonen. Ik hoop dat dat soort dingen nog meer gaan komen. Dat is belangrijk voor de kruisbestuiving tussen de bedrijven.”
Wat is jouw levensmotto?
“Geen woorden, maar daden. Dus hard werken en durven op je bek te gaan. Niet te veel praatjes, gewoon doen.”
Waar mogen we je ’s nachts voor wakker maken?
“Festivals, voetbal, padel, lekker eten, snacks, sport, katten. Allemaal goed!”