Maartje van Beuningen (28) is Innovatiestrateeg bij BNNVARA. Zij heeft de mooie taak om onderzoek te doen naar de toekomst van media binnen BNNVARA. “Ik wil later graag een managementfunctie en mensen begeleiden. Daar ligt mijn kracht.”
Hoe ben je in de media terecht gekomen?
“Ik heb Communicatie en Multimedia Design gestudeerd aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. In mijn derde jaar liep ik stage bij BNNVARA, toen nog BNN, en was erg verdrietig toen mijn stage erop zat. Ik hoopte ooit weer terug te komen. Toen ik mijn opleiding had afgerond zocht ik meteen weer contact en mocht ik komen praten voor een baan. Een week later kon ik beginnen!”
Wat was je eerste media baan(tje)?
“Voordat ik met mijn ‘grote mensen baan’ begon bij BNNVARA, werkte ik voor de lokale omroep van Oss als cameravrouw en editor.”
Hoe ben je op deze afdeling bij BNNVARA terecht gekomen?
“Het innovatieteam is in 2016 opgestart, sindsdien zit ik er ook. Die afdeling stond toen nog in de kinderschoenen, inmiddels zijn we een stuk volwassener geworden. We doen steeds meer projecten en onderzoeken en zijn nu met een team van vijf personen en twee stagiaires.”
Hoe ziet een gemiddelde werkdag voor jou eruit?
“Ligt eraan in welke onderzoeksfase ik zit. Soms kom ik ‘s ochtends binnen en heb ik eerst een interview met één van mijn potentiële of toekomstige gebruikers. In de middag verwerk ik dan de resultaten en misschien geef ik aan het einde van de dag nog een presentatie met alle bevindingen. Maar als ik wat eerder in het onderzoeksproces zit, dan ziet mijn dag er weer heel anders uit. Dan begeleid ik bijvoorbeeld een redactie tijdens een gefaciliteerde brainstorm.”
Wat is er zo leuk aan jouw baan?
“Dat ik écht iets kan oplossen. Dat kan een pijn zijn waarvan mensen niet eens weten dat het er is, of een groot probleem waar een afdeling tegenaan loopt. Als de gevonden oplossing echt helpt en ik daarmee ook bijdraag aan een betere maatschappij, dan ben ik blij. Zo hebben we begin vorig jaar de web–app Het Nachtkastje gelanceerd, een seksuele voorlichtings–app voor jongens die op jongens vallen. Deze Augmented Reality-app is onderdeel van het programma Spuiten & Slikken. De app is zo goed ontvangen dat er nu ook vraag is naar zo’n app voor queer–meisjes, dus die zijn we nu aan het maken! (Mensen die zich identificeren als queer vinden de ‘traditionele’ hokjes van bijvoorbeeld man, vrouw, en heteroseksualiteit te beperkend, red.).”
Wat is de grootste uitdaging in jouw job momenteel?
“Enerzijds is dat de techniek. Vooral als iets helemaal nieuw is en nog niet eerder is gedaan. Er zijn in de reële wereld regels en richtlijnen over hoe je seksuele voorlichting geeft. In een AR-omgeving bestaan deze regels nog niet, dus is het veel uitzoeken en experimenteren met de techniek. Dat uitvogelen vind ik heel interessant. Anderzijds is de vraag: Hoe gaan we het zo veilig mogelijk maken voor de doelgroep? Hoe gaan we de queer–communities goed meenemen? Zodra je een probleem van ‘echte mensen’ op een nieuwe manier oplost heb je ‘innovatie’ te pakken, althans volgens mijn definitie. Iedereen binnen ons team heeft een eigen definitie van wat innovatie betekent. Juist die kleine verschillen maken ons als team sterk. We vullen elkaar echt aan.”
Welke innovatie wordt belangrijk in 2023?
“De Metaverse blijft een grote innovatie. Ik vind het daarom interessant om te kijken naar wat BNNVARA zou kunnen zijn in de Metaverse? We hebben met BOOS de uitzending gemaakt over The Voice Of Holland vanwege grensoverschrijdend gedrag. Maar in de Metaverse bestaan er nog geen regels over bijvoorbeeld grensoverschrijdend gedrag. Hoe moeten we daarmee omgaan en hoe creëren we daarin een maatschappij die voor iedereen toegankelijk is? Voor BNNVARA verwacht ik dat we meer op de sociale innovatie gaan zitten. Dit doen we door nog meer te focussen op de vraag: Waar zit de pijn? Hoe kunnen we die oplossen? Daarna pas gaan we kijken met welke techniek dat zou kunnen.”
Hoe vind je het om op het Media Park te werken?
“Als ik hier rondloop voel ik me altijd bevoorrecht dat ik hier mag werken. Ik kom uit Den Bosch, dus moet een aardig stuk reizen, maar mijn baan is het zeker waard. Toen ik hier begon met werken in 2016 was er nog vrij weinig en stonden er bijvoorbeeld nog geen borden met wat waar was. Ondertussen bruist het hier steeds meer. Ik ben blij om te zien dat we met de mensen die op het Media Park werken een steeds grotere community vormen ten opzichte van het begin.”
Ik ben ook onderdeel van de innovatie-community, met daarin alle innovatiestrategen en innovatiemedewerkers van alle publieke omroepen. Samen bundelen we onze krachten met als doel het ontwikkelen van innovaties. We ontmoeten elkaar fysiek of zien elkaar online. Zo vervagen de muren tussen omroepen. Dat vind ik echt bijzonder fijn!”
Wat is het meest bijzondere project waar je tot nu toe aan hebt gewerkt?
“Ik ben ontzettend trots op Het Nachtkastje, de app waar we het eerder in dit interview al even over hadden. Met het programma 3 Op Reis hebben we ook een web–app ontwikkeld: Droomreis. Daarmee word je met interactieve audioreizen begeleid bij het in slaap vallen. Dat vond ik ook erg tof om te ontwikkelen.”
Wat is jouw levensmotto?
“Surround yourself with people that will say your name in a room full of opportunities! Als ik met een groep mensen ben en denk dat een anderepersoon de vraag veel beter kan beantwoorden dan ik, zou ik altijd zeggen dat je bij die persoon moet zijn en niet bij mij.”
Heb je (opemerkelijke) hobby’s of interesses?
“Voor Corona ben ik begonnen met naailes. Tijdens Corona had ik dus de perfecte hobby om thuis uit te oefenen. Sinds dit jaar laat ik op mijn TikTok-account zien hoe ik kleding maak van materialen die anders worden weggegooid. Op @maartjevanbeuningen kun je mijn creaties bekijken! Verder ben ik een echte plantenliefhebber en doneer ik mijn haar aan Stichting Haarwensen als het lang genoeg is.”
Is er iets op carrièregebied wat je absoluut nog een keer zou willen doen?
“Ik wil later graag een managementfunctie en mensen begeleiden. Daar ligt mijn kracht. Ik floreer als ik mensen kan helpen met het halen van hun eigen leerdoelen. Hopelijk ligt daar mijn toekomst.”
Waar mogen we je ’s nachts voor wakker maken?
“Pure XXL-hagelslag, praten over planten en kippen.”
Waar kan je echt van genieten?
“Op werkgebied kan ik echt genieten als mensen door mijn hulp echt iets nieuws leren over zichzelf en daardoor net dat extra stapje kunnen zetten in hun carrière. Privé word ik heel gelukkig van het feit dat steeds meer mensen voor duurzame oplossingen kiezen, zoals geen of minder vlees eten of afstand nemen van fast fashion.”