Helft NPO-bezuinigingen mogelijk gedekt door extra STER-inkomsten

Nieuws

17 december 2024
Business

Helft NPO-bezuinigingen mogelijk gedekt door extra STER-inkomsten

Het nieuwe kabinet wil 100 miljoen euro bezuinigen op de publieke omroep. Volgens de Ster, de organisatie die verantwoordelijk is voor de verkoop van advertentieruimte op de kanalen van de publieke omroep, kan de helft van deze bezuinigingen worden opgevangen door soepelere reclameregels.

In 2023 realiseerde de Ster ruim 201 miljoen euro aan inkomsten voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Dit bedrag draagt al jarenlang significant bij aan de financiering en kwaliteit van de publieke omroep. Toch staat deze bijdrage onder druk door maatregelen van voormalig minister Arie Slob, die onder andere de verkoop van online reclameruimte bij de publieke omroep beperkte.

Frank Volmer, algemeen directeur van de Ster, waarschuwt voor de gevolgen van deze beperkingen. “We zijn trots dat we in 2023 opnieuw een mooie bijdrage voor de publieke omroep hebben kunnen realiseren. Maar we maken ons zorgen. Door de dalende lineaire kijk- en luistertijd en de huidige beperkingen kunnen we deze daling niet compenseren met de groei van online mediagebruik.”

Volgens Volmer zou zonder ingrijpen de jaarlijkse afdracht van de Ster dalen naar 150 miljoen euro. “Als de maatregelen van voormalig minister Slob worden teruggedraaid, kunnen we op termijn zelfs 250 miljoen euro per jaar afdragen. Dat is een belangrijke som geld in een tijd van economische uitdagingen.”

Het terugdraaien van deze beperkingen zou niet alleen extra reclame-inkomsten opleveren, maar ook de financiële positie van de publieke omroep aanzienlijk verbeteren. Volmer benadrukt: “Met soepelere regels kan de Ster jaarlijks 50 miljoen euro extra aan reclame-inkomsten genereren en zelfs 100 miljoen euro meer dan waar we nu op afstevenen zonder aanpassing. Daarmee zouden de noodzakelijke bezuinigingen op de programmering grotendeels worden voorkomen.”

De Ster pleit er daarom voor om de reclamemogelijkheden binnen de huidige wet- en regelgeving volledig te benutten, zodat de publieke omroep kan blijven rekenen op een stabiele en substantiële bijdrage.

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws