Google’s advertentie-inkomsten groeien langzamer dan verwacht of zakken zelfs in. En dat valt analisten tegen.
Alphabet – het bedrijf achter onder meer Google en YouTube – merkt dat meer en meer adverteerders beter nadenken over hun budgetten. De omzet en winst uit Google Zoeken en YouTube in het derde kwartaal valt analisten tegen, en ook op de beurzen dalen de aandelen van de techbedrijven.
‘Het is een lastige tijd op de advertentiemarkt’, vertelt Alphabet-directeur Sundar Pichai over de kwartaalcijfers. Google Zoeken noteert een omzetgroei van 4,2 procent (naar 39,5 miljard dollar) waar analisten rekenden op 8 procent groei.
Adverteren op YouTube minder in trek
De omzet uit advertenties op YouTube daalde met 2 procent (naar 7,1 miljard dollar). Analisten voorspelden een groei van 4,4 procent, weet The Financial Times. Het is voor zover te controleren voor het eerst sinds 2020 dat YouTube kampt met dalende advertentie-inkomsten. Voor die tijd schaarde Alphabet de advertentie-inkomsten van YouTube bij een andere tak, waardoor de inkomsten van het videoplatform niet losstaand te controleren waren.
Laagste groei sinds 2013
Google’s totale omzet groeide met 6 procent tot 69,1 miljard dollar. Hoewel dat een hele prestatie is, hadden analisten een groei van 9 procent verwacht. De gerealiseerde groei is voor Google de laagste sinds 2013. De winst van Google daalde flink ten opzichte van een jaar terug, van 18,9 naar 13,9 miljard.
De cijfers van Google staan niet op zichzelf. Deze week presenteerden Microsoft en Snap (van Snapchat) al vergelijkbare, licht tegenvallende resultaten, bijvoorbeeld. Zo waarschuwde Snap dat adverteerders door inflatie vaker op de portemonnee letten, waardoor ze minder uitgeven aan Snap-advertenties. Op de beurs verloor Snap bijna een derde van zijn waarde.
Bron: Adformatie
Auteur: Rens Blom