De mediasector ziet de gezamenlijke innovatieagenda, die dinsdag is gepresenteerd in Beeld & Geluid, als een echte mijlpaal. “De mogelijkheden zijn groot als je de krachten bundelt”, zei Sven Sauvé van RTL bij de presentatie. “De onderwerpen in de innovatieagenda, zoals decentrale dataopslag, zijn de zaken waar we samen het verschil kunnen maken.”
De agenda is het resultaat van overleg aan de Industrietafel, die bestaat uit 15 bestuurders van grote mediabedrijven. In verschillende werkgroepen is de afgelopen maanden hard gewerkt aan de innovatieagenda.
Egeltjes
Het heeft wel even geduurd voordat de samenwerking echt tot stand kwam. “We hebben als egeltjes om elkaar bewogen”, zei Martijn van Dam van de NPO. ” Web3 is de nieuwe grote revolutie op internet. We hebben nu de kans om iets terug te pakken van Big Tech. De innovatieagenda is een unieke kans om samen iets neer te zetten.”
Pim Schmitz van Talpa Network is het daar mee eens. “Het heeft lang geduurd voordat we er achter kwamen dat we precompetitief moeten samenwerken.” Georgette Schlick van Fremantle vult aan: “We zijn allemaal een beetje volwassen geworden.”
Ontwikkelingen
Arno Otto van Talpa Network is een van de drijvende krachten achter de innovatieagenda. Hij gaf een overzicht van de belangrijke ontwikkelingen in de media die de mediabedrijven ook dwingen tot samenwerking. De kern van zijn verhaal: het internet is stuk. “We moeten van een centraal naar een decentraal web, waarbij gebruikers weer de controle hebben over hun eigen data.”
Decentrale dataopslag
Een van de belangrijkste punten in de agenda is een plan voor decentrale dataopslag. Iedere Nederlander zou een persoonlijke datakluis moeten krijgen waarin gegevens over onder meer mediagebruik zijn opgeslagen. Alleen de gebruiker heeft de ‘sleutel’ van die kluis.
De mediabedrijven willen samen kennis ontwikkelen om oplossingen te vinden voor de grote uitdagingen voor de mediasector. Data en privacy is er daar een van. Het opzetten van een decentrale data-infrastructuur met datakluizen vraagt schaal en massa en daarmee deelname van alle mediabedrijven. De decentrale data-aanpak kan ook versnellend werken voor andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de zorg. Daarvoor is slagkracht nodig in onderzoek en ontwikkeling.
Om te komen tot een persoonlijke datakluis moet ontwikkeling plaatsvinden van infrastructuur, governance, services en datatools, waaronder gedecentraliseerde AI. Dit is allemaal onontgonnen terrein en vraagt onderzoek, ontwikkeling en experiment.
Pijlers innovatieagenda
De innovatieagenda kent 3 pijlers: naast decentrale data zijn dat nieuws en informatie en content en productie. De pijler nieuws en informatie concentreert zich onder meer op mogelijkheden om desinformatie te bestrijden. Daarnaast zijn het behoud van het vertrouwen in de journalistiek en aansluiting bij doelgroepen als jongeren belangrijke onderwerpen.
Bij content en productie gaat het vooral om technologie. Zo is volgens de innovatieagenda het niveau van Nederlandse taalherkenning te laag. Dat kan omhoog door het gebruik van AI en daar zou dus in moeten worden geïnvesteerd. Ook wil de mediasector inzetten op het creëren van virtuele en immersive content onder meer voor de Metaverse.
Bekijk hieronder de video van de presentatie van de innovatieagenda.
Bron: Media Perspectives