Precompetitieve samenwerking staat centraal in innovatieagenda
De innovatieagenda die de mediabedrijven hebben gepresenteerd tijdens de Dutch Media Week, mag gerust een mijlpaal voor de sector worden genoemd. De 15 bestuurders van mediabedrijven die deel uitmaken van de Industrietafel, is het gelukt om een gezamenlijke visie te formuleren en te vertalen naar een agenda voor vernieuwing. Precompetitieve samenwerking staat centraal.
Innovatie is een ‘fact of life’ voor de media-industrie. Media-organisaties hebben altijd al moeten innoveren, net als de rest van het bedrijfsleven. In de afgelopen decennia is de behoefte aan innovatie in de mediasector echter zowel dringender als uitdagender. Dat komt vooral door de toename van tempo en omvang van de technologische vooruitgang.
Content en technologie
Technologie stond in het verleden los van het creëren van content en was er ook ondergeschikt aan. Het was een middel om content te genereren. Technologie was belangrijk, maar de aandacht ging vooral uit naar het bevorderen en toepassen van creatieve vaardigheden en capaciteiten. Maar de laatste jaren zijn de grenzen tussen het creëren van inhoud en technologie vervaagd. De twee zijn met elkaar verweven geraakt.
Technologie en contentdistributie, techneuten en redactionele processen zijn een symbiose aangegaan. IT’ers en developers die vroeger een ondersteunende functie hadden, staan nu centraal in creatieve processen. Mediabedrijven zijn voor een belangrijk deel technologiebedrijven, en technologische vaardigheden en innovatieve capaciteiten worden snel even belangrijk als inhoudelijke capaciteiten. Bij innovatie die bepalend is voor het succes van mediabedrijven, draait het steeds vaker om de combinatie van content en technologie.
Concurrentie
Veel bedrijven en organisaties – uiteraard ook in de media – werken zelfstandig aan innovaties. In veel gevallen is dat slim omdat het concurrentievoordeel oplevert. Sommige vraagstukken zijn echter zo relevant voor iedereen dat samenwerking voor de hand ligt. De uitdagingen kunnen ook zo groot en nieuw zijn dat de kennis en financiën beter samen kunnen worden opgebracht.
In beide gevallen kan het verstandig zijn om samen kennis en technologie te ontwikkelen, op een manier die ieders kansen om de oplossing te kunnen uitvoeren doet toenemen. Dat heet ‘precompetitieve samenwerking’, ook wel ‘coopetition‘ genoemd. Dat is waar het bij de gezamenlijke innovatieagenda van de mediasector ook om draait.
Data
Een van de grote uitdagingen voor de mediasector waar samenwerking logisch lijkt, is data. En dan met name het privacy-aspect. Om privacyschendingen van dominante techspelers als Google en Facebook tegen te gaan, is er wetgeving gekomen. Die regels schaden echter ook de economie. Daar komt bij dat de publicatiespelregels en verdiencapaciteit van contentmakers worden bepaald door de grote techplatformen. Er is steeds meer behoefte aan een internet met een open en decentraal karakter waarbij de mens het middelpunt is.
De mediasector wil nu het voortouw nemen in de ontwikkeling van de decentrale data-infrastructuur. Het ontwikkelen van een persoonlijke datakluis staat daarbij centraal, blijkt uit de gezamenlijke innovatieagenda van de mediasector. De persoonlijke datakluis is een concept dat uitgaat van opslag van persoonlijke gegevens in een eigen beschermde omgeving. De gebruiker beheert zelf de ‘sleutel’ en krijgt volledige regie over het gebruik van persoonlijke gegevens. Zo kan de gebruiker zelf bepalen welke organisaties wanneer en voor hoelang toegang krijgen tot z’n data en houdt de consument ook een beter overzicht wat waar is opgeslagen.
Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen