Ook dit jaar wordt de Dutch Media Week Award weer uitgereikt aan een mediamaker die, door middel van media, positieve impact op de samenleving gerealiseerd heeft. Vorig jaar ging deze award naar Ikenna Azuike. Op dinsdag 3 oktober wordt tijdens het Dutch Media Week Award Dinner bekendgemaakt wie dit jaar in zijn voetsporen treedt. In aanloop naar de uitreiking heeft de jury onlangs de drie genomineerden voor 2023 bekendgemaakt: acteur, programmamaker, columnist en presentator Sahil Amar Aïssa, Instagram influencer Nugah Shrestha en Angie Smets, Vice President, Head of Development Strategy bij Playstation.
Door jaarlijks deze award uit te reiken aan een bijzondere mediamaker wil mediafestival Dutch Media Week het belang van media en de impact ervan op ons dagelijks leven benadrukken. De award bestaat uit een speciaal vervaardigd glaskunstwerk van internationaal bekend kunstenares Ans Bakker.
Genomineerden
– Angie Smets was vorig jaar ook al genomineerd voor de Dutch Media Week Award voor de manier waarop Guerrilla -met Angie Smets als een van de aanvoerders- entertainmentproducten maakt waarin diversiteit een vanzelfsprekendheid is. Eerder dit jaar is Smets gepromoveerd naar de zeer prominente positie van Vice President, Head of Development Strategy bij Playstation waarmee ze één van de meest invloedrijke gamepersonen ter wereld is geworden.
– Sahil Amar Aïssa is acteur, programmamaker, columnist en presentator, maar vooral voorvechter voor meer diversiteit. Dit doet hij onder andere via zijn nieuwe BNNVARA-serie ‘Fight or Flight’, waarin hij elke aflevering twee mensen portretteert die zijn opgegroeid in hetzelfde conflictgebied.
– Nugah Shrestha is het gezicht achter de Instagrampagina @politieke_jongeren. Via deze Instagrampagina, die inmiddels meer dan 150.000 volgers telt, deelt hij kennis over actuele onderwerpen en betrekt hij jongeren bij de politiek. Hij is kritisch, maar met een flinke portie humor. Daarnaast zet hij regelmatig online petities op om verandering teweeg te brengen.
Juryprijs
De Dutch Media Week Award is een juryprijs. De genomineerden worden beoordeeld op punten als bereik/impact, creativiteit, innovativiteit, lef en maatschappelijke betrokkenheid. Dit jaar bestaat de jury uit: Jihad Alariachi (juryvoorzitter, presentatrice, bekend van ‘De Meiden van Halal’), tech- en gamejournalist Bastiaan Vroegop en Tim Groot Kormelink (Universitair docent Journalism Studies).
Over Dutch Media Week
Dutch Media Week promoot, stimuleert en viert media. Van 2 tot en met 8 oktober 2023 laat Nederlands grootste mediafestival zowel maker als gebruiker de impact van media op ons dagelijks leven ervaren. Een week waarin de vele ontwikkelingen en initiatieven in de Nederlandse media-industrie worden belicht, gestimuleerd en gepromoot; van innovatie en creatie tot bijzondere verhalen en talentontwikkeling. Dutch Media Week wordt mogelijk gemaakt door Beeld & Geluid, in nauwe samenwerking met Gemeente Hilversum, Hilversum Marketing, Stadsfonds Hilversum en de ROM Utrecht Region.
Kijk voor meer informatie op www.dutchmediaweek.nl