Nederland staat in de wereld bekend als ‘formatland’. Wereldwijd zitten we in de top 3 als het gaat om het ontwikkelen en verkopen van nieuwe tv-programma’s. Producent ITV Studios Netherlands op het Media Park is een belangrijk onderdeel van dat succesverhaal. “Ik denk dat wij als Nederlanders wat meer durven”, zegt Creative Director (ITV Studios Netherlands) Remco Lentjes. “We nemen wat meer risico om nieuwe dingen uit te proberen.”
Aan de rand van het Media Park is het kenmerkende lichte gebouw, waar voorheen Talpa Network was gevestigd, alweer een tijd het domein van ITV Studios Netherlands. Het is een van de toonaangevende Nederlandse productiebedrijven, bekend van een breed scala aan populaire tv-programma’s. Remco Lentjes is als Creative Director verantwoordelijk voor de ontwikkeling en verkoop van nieuwe programma’s.
Rangen en werelden
Lentjes heeft de spreekwoordelijke rangen binnen het productievak doorlopen. Hij begon als redacteur en werd vervolgens eindredacteur en hoofdredacteur. “Dat werk heb ik altijd erg interessant gevonden en ook heel leuk. Je kan als redacteur in allerlei werelden duiken waar je zelf normaal gesproken niet mee in aanraking komt. Geen enkele dag is hetzelfde.”
Toch wilde Remco meer. “Op een gegeven moment merkte ik dat ik mezelf ging herhalen. Het maakte niet meer uit of ik een kookprogramma maakte, een studioprogramma of een reisprogramma. Ik realiseerde me: nu doe ik elke keer hetzelfde. Dus ik zocht eigenlijk iets nieuws en toen kwam het ontwikkelen van programma’s op mijn pad. Dat is nóg gevarieerder werk, want je bent met veel projecten tegelijkertijd bezig. Ik denk dat wij gemiddeld aan wel 30 verschillende titels tegelijkertijd werken. Als eindredacteur of hoofdredacteur heb je vaak maar één project onder je hoede.”
Afwisseling
Remco was op zoek naar meer afwisseling. “Ik wil variatie hebben in mijn werk. Dat is mijn kracht en misschien ook wel mijn valkuil. In het ontwikkelvak ben je met verschillende titels tegelijkertijd bezig. Ik kan ’s ochtends bezig zijn met de ontwikkeling van een datingprogramma en ‘s middags met een documentairereeks over een moordzaak en een quiz. Gevarieerder kan je dag eigenlijk niet zijn. Uiteindelijk is altijd het doel om de kijker enthousiast te maken om iets te gaan kijken, want dat is natuurlijk waar we het eigenlijk allemaal voor doen.”
Volgens Remco is een van zijn sterke punten het vermogen om een idee om te zetten in een format. Dat is een kritische stap in het productieproces van een succesvol tv-programma. En een idee is nog wel iets anders dan een format” , legt hij uit. “Dat is een heel groot verschil. Veel mensen denken dat een idee al een format is. Maar dat is niet zo. Je moet natuurlijk bepaalde unieke elementen toevoegen om te zorgen dat het uiteindelijk ook echt een format is dat je kan verkopen en vervolgens kan uitrollen. Die unieke kenmerken zitten vaak in de structuur. Dat hangt er ook vanaf of het een studioprogramma is of een realityprogramma. Vaak zit het in rondes, in eliminatie-structuren, in unieke visuele herkenbare elementen. Love Island bijvoorbeeld is altijd in een villa op een zomerse bestemming. Dat maakt het uniek. Een quizprogramma als Weet Ik Veel heeft een heel duidelijke structuur. Je hebt eerst de studenten die spelen. Dan komt er een winnaar uit die het opneemt tegen de beste BN’er. Dat zijn echt formatelementen.”
Ben je benieuwd naar de rest van het interview? Klik dan hier.