Donderdag 3 oktober zijn de winnaars van de Dutch Game Awards 2024 bekendgemaakt tijdens de Dutch Media Week in Beeld & Geluid in Hilversum. De awardshow, dé toonaangevende prijsuitreiking voor de Nederlandse game-industrie, beloonde games en studio’s in diverse categorieën, van Best Game tot Best Innovation. De winnaars, gekozen door een professionele en diverse jury, krijgen niet alleen een award, maar ook een plek in de collectie van Beeld & Geluid, waarmee hun werk als cultureel erfgoed wordt vereeuwigd.
De grote winnaar van dit jaar is News Tower van Sparrow Night, dat vier awards in de wacht sleepte: Best Game, Best Audio, Best Game Design, en Best Debut Game. De jury roemde News Tower als “een knallend debuut” waarin elk spelmechanisme optimaal wordt benut. “De diepgang van de gameplay is aantrekkelijk voor zowel strategieliefhebbers als nieuwkomers, en elke nieuwe krant die wordt gedrukt, brengt weer nieuw speelplezier,” aldus de jury. Ook de soundtrack, die varieert van de Roaring Twenties tot de Grote Depressie, werd geprezen voor de manier waarop deze de sfeer van het spel versterkt.
In de categorie Best Technology ging de prijs naar The 7th Guest VR van Vertigo Games. De jury was onder de indruk van de technische snufjes in de game, zoals de lantaarn die verleden en heden onthult, en de levensechte 3D-animaties die de speler volledig onderdompelen in een geloofwaardige, maar fantasievolle wereld.
Jungle the Bungle van Hulan won de award voor Best Applied Game. De jury waardeerde de grote variatie en de speelse aanpak van het taalleerspel, dat volgens hen zowel thuis als op basisscholen een hit kan zijn. “Het mooiste compliment is misschien wel dat het moeilijk was om te stoppen met spelen, zelfs voor volwassenen”, stelt de jury.
Bomb Rush Cyberfunk van Team Reptile sleepte de award voor Best Art binnen. “De game toont een unieke stijl die consistent terugkomt in elk detail en trouw blijft aan de culturele expressie van straatkunst. Dit draagt bij aan de immersie zonder de functionaliteit uit het oog te verliezen”, aldus het juryrapport.
De award voor Best Innovation ging naar The Score van The Smartphone Orchestra (geproduceerd door WildVreemd). Volgens de jury herdefinieert deze game de ervaring van een klassiek muziekconcert, niet alleen voor het publiek maar ook voor de muzikanten. “Elke uitvoering van The Score is uniek, en de ervaring trekt wereldwijd een nieuw publiek naar de concertzalen,” vertelt de jury.
In de categorie Best Student Game werd King of the Bridge van Finn Schuuring (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) als winnaar aangewezen. De jury prees het spel om zijn originele schaakuitdaging waarin spelers creatief en buiten de gebaande paden moeten denken.
Special Awards: Eerbetoon aan de drijvende krachten achter de schermen
Naast de categorieprijzen werden ook vier Special Awards uitgereikt om personen en initiatieven te eren die van grote waarde zijn voor de Nederlandse game-industrie.
– Inclusion Award: Zuraida Buter, voor haar jarenlange inzet als mentor, organisator en pleitbezorger voor diversiteit en toegankelijkheid binnen de game-industrie. Via evenementen als AMAZE en de Global Game Jam brengt ze kunst, cultuur en spel samen.
– Awesome Achievement: Dutch Game Garden, voor hun rol als startpunt voor honderden ontwikkelaars en professionals sinds 2007. Met hun incubatieprogramma’s, mentorbijeenkomsten en netwerkactiviteiten waren zij jarenlang het hart van de Nederlandse game-industrie.
– Best Studio: &ranj, voor hun 25 jaar aan innovatieve, hoogwaardige projecten binnen de sector van applied games.
– Career Achievement: Derk de Geus, voor zijn bijna twintig jaar lange leiderschap binnen de game-industrie en zijn werk als voorzitter van de Dutch Games Association sinds 2019, waarbij hij de vereniging nieuw leven heeft ingeblazen.
De Dutch Game Awards tonen opnieuw de kracht en creativiteit van de Nederlandse game-industrie, met zowel innovatieve nieuwkomers als gevestigde namen die het vak blijven vernieuwen en verrijken.
Foto: Joost Nevels