“De grootste uitdaging op dit moment is conceptueel relevant blijven”

Nieuws

2 november 2022
Business

“De grootste uitdaging op dit moment is conceptueel relevant blijven”

BAR BOON is vernieuwd. En hoe? Op het menu staan vers bereide salades, broodjes, soepen en smoothies, maar ook voor een goeie kop koffie met een cookie kun je bij BAR BOON op het Media Park terecht. Wij dronken zo’n lekkere kop koffie met Lodewijk Keulen (44), mede-eigenaar van BAR BOON, en spraken met hem over zijn ondernemerszin, zijn grootste uitdagingen in de horeca en over het vernieuwde concept van BAR BOON. “In de horeca draait het om service en ervaring, je moet elke dag een tien willen halen en bereid zijn om daar elke dag mee bezig te zijn.”

Naam: Lodewijk Keulen
Functie: Mede-eigenaar BAR BOON, horecaondernemer Het Horeca Kantoor
Locaties: BAR BOON, Bar Spek, BARTACK, Club Cabo en De Eendracht Groep.
Leeftijd: 44

BAR BOON bestaat sinds 2008? Hoe is BAR BOON op het Media Park terecht gekomen?

Via Frederik Nysingh, mijn compagnon bij BAR BOON. Hij woont in de buurt van het Media Park en zijn vrouw werkt daar veel. Zo ontstond het idee om een plek te creëren die toen écht vernieuwend was ten opzichte van de bestaande catering, horeca en vending machines op het park. Samen met mijn andere compagnon Esgo Kuiper besloten zij een grootstedelijk horeca-concept naar het park te brengen. Zo gezegd, zo gedaan! Ze hebben het pand zelf ontwikkelt, laten bouwen en daarna overgedragen aan het Media Park om het vervolgens weer terug te huren. In mei 2008 is Bar Boon geopend en in 2009 ben ik er, als derde persoon, operationeel bij gekomen.

Je bent ontzettend ondernemend, hebt meerdere horeca locaties, waar komt deze ondernemerszin vandaan?

“Ik kan niet zeggen dat ik op mijn twaalfde al bezig was met het verkopen van Donald Ducks, maar ik ben wel altijd een harde werker geweest. Ik was altijd bezig met het verdienen van mijn eigen zakcentje; kranten bezorgen, werken in de supermarkt en later als barmedewerker. Ik hou graag de regie in handen, wilde meer te besteden hebben dan enkel mijn zakgeld, dus daar moest ik iets voor doen.

Waar komt jouw passie voor de horeca vandaan?

“Mijn oom had vroeger een café waar ik op zondag vaak met mijn vader naartoe ging. Ik kwam daar graag. Hij dronk dan een pilsje aan de bar terwijl ik daar lekker kon rondrennen. Ik denk dat toen mijn liefde voor de horeca is ontstaan. Op advies van een vriendin van mijn moeder ben ik na de havo en een heel kort vwo-avontuur, de hotelschool gaan doen in Den Haag. Zij vond dat helemaal bij mij passen. Vooral het praktische gedeelde van de opleiding, ‘het doen’, plus de mogelijkheid om naar het buitenland te gaan, sprak mij erg aan.

Hoe oud was je toen je begon met ondernemen? 

“Ik was 27. Na het afronden van de hotelschool heb ik twee jaar voor een grote horecaclub in Amsterdam gewerkten ben daarna, samen met mijn compagnon Esgo Kuiper, het Italiaanse restaurant Forno gestart, één van de eerste pizzazaken met een houtoven in Amsterdam. Dat was elke dag hard werken op de vloer. Die zaak liep goed; daarna zijn we ons portfolio aan restaurants langzaamaan gaan uitbreiden. Dit is uitgegroeid tot Het Horeca Kantoor.’

BAR BOON is net vernieuwd, wat is er veranderd en waarom?

Je kunt bij ons terecht voor een lunch to go, maar er is ook nog steeds ruimte om er even lekker bij te gaan zitten. Vanwege de veranderende vraag op en rondom het Media Park hebben we ruimte vrijgemaakt om meer producten te laten zien en hebben we de uitstraling van BAR BOON helemaal vernieuwd. En nog een belangrijke verandering: de broodjes worden pas bereid op bestelling, in tegenstelling tot voorheen, toen werd alles in de ochtend al gemaakt. Dit zorgt voor een extra beleving voor de klant. De broodjes zijn nu dus nóg veel verser, smaakvoller, en we verspillen tegelijkertijd minder voedsel. Daarom is de counter helemaal verbouwd en ook verplaatst, om later nog een extra ingang te maken aan de kant van het Joop van den Endeplein.

Hoe kwamen jullie op het idee voor de bar en de producten die BAR BOON nu verkoopt? 

We zien en proeven zelf extreem veel, maar ik ben geen kok. Samen met onze chef hebben we advies ingewonnen bij iemand die hier meer verstand van heeft, diegene heeft ons geholpen met de ontwikkeling van dit nieuwe concept. Verder volgen we de trends, bezoeken we beurzen en sourcen we veel naar nieuwe producten om in te kopen. Op die manier proberen we up-to-date te blijven. Vervolgens testen we onze nieuwe vondsten bij de klant en kijken we of het aanslaat. Het leuke van dit nieuwe concept is dat je heel makkelijk het koelassortiment kan aanpassen als er weer iets nieuws op de markt komt. We passen het assortiment dan ook continu aan naar wat de klant graag wil.

BAR BOON heeft twee vestigingen, ééntje in Amsterdam bij het Conservatorium en één op met Media Park. Wat maakt deze locatie uniek? 

“Het Media Park op zichzelf vind ik al een unieke plek, en nu wordt er ook nog eens heel hard gewerkt aan vernieuwing en upgrading van het park. Media en TV hebben altijd aantrekkingskracht, mede daarom vinden wij het leuk om hier te zitten met Bar Boon. Ik kom hier graag. Het heeft iets magisch. De mensen op het park vinden het fijn om voor of na hun werk, of tijdens hun pauze, er even op uit te gaan en hier een lekkere koffie met een broodje te halen. Ik denk ook dat mensen op het Media Park graag bij BAR BOON komen, omdat het hier fris, licht, nieuw, vers én origineel is. En je wordt ook nog eens geholpen door de aardigste mensen.

Waarom denk je dat BAR BOON een goede toevoeging is aan het park? 

“BAR BOON past goed bij het Media Park omdat het een gezellige ontmoetingsplek is én omdat we originele lunchgerechten serveren. Er was behoefte aan een lekkere lunchzaak, waar je de mogelijkheid hebt om af te halen of er even bij te gaan zitten. We zijn elke werkdag open van 8:00-16:00 uur, daarna zijn we ook beschikbaar voor private events, borrels en verjaardagen. Zo is Bar Boon op elk moment van de dag een goede toevoeging aan het Media Park. Dus bel gerust, haha!

Wat mis je nog op het Media Park?

“Dat vind ik lastig om te zeggen, ik ben misschien meer bezoeker dan gebruiker van het park. Ik weet dat er plannen zijn om van het Joop van den Endeplein centrale plek te maken, daar ben ik heel benieuwd naar. Dat plan zal zeker bijdragen aan meer openheid en connectie met elkaar op het park.”

Wat zijn de eerste reacties van de mensen op het park op het ‘nieuwe’ concept?

“De reacties zijn erg goed en daar zijn we heel happy mee! Men vindt het leuk en begrijpt het nieuwe concept ook steeds beter, dit was in het begin nog een beetje zoeken voor sommige mensen. Er staan namelijk geen kant-en-klare broodjes meer; je bestelt jouw gewenste broodje aan de counter. We lopen regelmatig bij de kantoren binnen om even een praatje te maken en te horen wat we beter of anders kunnen doen en merken dan dat mensen heel enthousiast zijn over de ‘vernieuwde’ BAR BOON.

Welke gerechten zijn eigenlijk jouw favoriet?

“Mijn absolute favoriet is de Avocado Yuzu, die heb ik ondertussen ook in Amsterdam op de kaart gezet en valt daar ook mega in de smaak. Het is licht en vegetarisch en de smaak is goed. Daarnaast is ook de Pulled Chicken met Kimchi zeker het proberen waard. Met deze smaken lopen we bij BAR BOON voorop, we willen ze ook in onze zaken in Amsterdam gaan introduceren.”

In september dit jaar is David’s Bar & Restaurant geopend op het Media Park, zie je dat als toevoeging of als lastige concurrentie?

“Ik zie dit zeker als een toevoeging! David’s is een fullservice restaurant, zij vervullen een hele andere behoefte. Als je uitgebreid en à la carte wilt lunchen kan je goed bij David’s terecht. Als je zin hebt in een loopje en even wat eten of drinken wilt halen voor onderweg of terug naar kantoor, of zin hebt in een snellere sit down lunch of overleg, dan is Bar Boon de ideale plek. BAR BOON en David’s zijn twee verschillende plekken, die voorzien in twee verschillende behoeftes. Ik denk dat dit elkaar alleen maar versterkt. En ik ben blij dat wij samen die verschillende wensenkunnen vervullen.”

Wat is jouw grootste uitdaging als horecaondernemer?

De grootste uitdaging op dit moment is conceptueel relevant blijven. Hoe zorg ik dat onze horeca-tenten relevant blijven? De markt is verzadigd aan het raken, er is enorm veel aanbod en diversiteit. Je moet tegenwoordig vaker iets heel nieuws doen om relevant te blijven. Enkel op een goede hoek een leuke zaak neerzetten is geen garantie meer voor succes op dit moment. Concept en marketing zijn erg belangrijk geworden en ik merk dat je continu moet blijven vernieuwen qua interieur en uitstraling. Over ieder hoekje en elk tegeltjedenken wij na.”

Waar zit volgens jou het succes van een onderneming

Bij de ondernemer. Als ondernemer moet je het elke dag beter willen doen. In ons vak krijg je maar één kans om het goed te doen. In de retail kun je iets dat vandaag niet lukt, morgen op een andere manier presenteren en alsnog verkopen. In de horeca draait het om service en ervaring, je moet elke dag een tien willen halen en bereid zijn om hier elke dag mee bezig te zijn. Ondernemen doe je niet vanuit je strandbedje, je moet zicht hebben op wat er op locatie gebeurt.

Heb je weleens slapeloze nachten van het ondernemen gehad?

“Zeker weten! En in tegenstelling tot wat je misschien zou denken, had ik dit tijdens de Corona periode minder. Het was zo groots en gek, daar kon ik helemaal niets aan doen. Ik kon het op dat moment dus ook niet beter doen. Wanneer ik nu niet tevreden ben over de omzet moet ik bedenken wat ik daaraan gaat doen. Als ondernemer moet je continu aanstaan en willen weten waarom iets gebeurt op de manier dat het gebeurt. Ik ben daarom veel achter de schermen bezig, maar moet tegelijkertijd aan de voorkant ook zichtbaar genoeg zijn, zodat ik onderdeel ben van het team en weet waar mijn team op de vloer tegenaan loopt.”

Wat heb je tot nu toe geleerd van jouw ondernemersavontuur?

“Ondernemen is vallen en opstaan. Als ondernemer maak je fouten, daar leer je van. Op het moment dat je merkt je dat je harder groeit dan dat je organisatie aankan, moet je eerst even orde op zaken stellen, voordat je weer aan een nieuw avontuur begint. Je moet bepaalde dingen nou eenmaal een paar keer doen voordat je het helemaal in de vingers hebt.”

Wat zijn jouw drijfveren? 

“Het elke dag beter doen, ontzettend veel plezier maken en natuurlijk ook een beetje geld verdienen. En ik vind het érg belangrijk om goed voor mijn mensen te zorgen, zodat zij weer voor hun mensen en gasten kunnen zorgen.

Waar mogen we jou ’s nachts voor wakker maken?

“Een tripje naar een mooi zomers eiland. Ik heb iets met eilanden. Als ik daar ben lijkt het alsof de buitenwereld niet bestaat. Als ik op Terschelling ben, bestaat de rest van Nederland even niet. Als ik op Ibiza of Mallorca benlijkt het of Europa niet bestaat en ben ik op een eiland bij Mexico dan voelt het alsof de hele wereld niet bestaat. Even ontsnappen aan de werkelijkheid, op je blote voeten lopen en een lekkere koude Corona erbij, dat vind ik op-en-top genieten.”

Wat zijn jouw dromen voor de toekomst? 

Ik zou wel graag nog een paar jaar in het buitenland willen wonen. Het lijkt me tof om op een hele zonnige enfijne plek te wonen. Wanneer, dat vind ik nog lastig om te zeggen. Maar dat hoeft wat mij betreft niet pas aan het einde van mijn carrière te zijn, want waarom zou ik hiermee wachten tot ik 65 ben? Dit kan ook gewoon als ik vijftig ben. Even een sabbatical van een jaar of drie en daarna weer door met keihard werken. Dat lijkt me wel wat!

BAR BOON is elke werkdag geopend van 8:00-16:00 uur. Buiten deze tijden alleen voor privé gelegenheden.

Adres: BAR BOON, André van Duinboulevard 7, 1217 WH, Hilversum
Telefoon: 035-6774717
E-mail: mediapark@barboon.nl
Website: https://www.barboon.nl

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws