Een delegatie van bedrijven en organisaties op het Media Park heeft onlangs een bezoek gebracht aan Media City Bergen in Noorwegen. Doel van de trip was vooral om van de Noren te horen hoe zij van het complex een bruisende campus hebben gemaakt en het hebben ontwikkeld tot een van de leidende innovatiehubs op het gebied van media in Europa. De delegatie ging naar huis met waardevolle lessen en tips om de campusontwikkeling op het Media Park een extra boost te geven.
Media City Bergen opende z’n deuren nog maar vijf jaar geleden. In die korte tijd heeft het zich opgewerkt tot een internationaal kennis- en innovatiecentrum in media. Het gebouw huisvest onder meer de Noorse publieke omroep NRK, de commerciële tegenhanger TV2, twee Noorse kranten, het techbedrijf Vizrt, een deel van de universiteit van Bergen en vele startups en scale-ups. Die bedrijven zijn allemaal – net als vrijwel alle mediabedrijven en organisaties in Noorwegen – lid van de clusterorganisatie NCE Media. Die bestaat inmiddels al ruim 12 jaar.
Recept voor succes
De samenwerking binnen het mediacluster is een belangrijk ingredient van het succesrecept van Media City Bergen. De bedrijven wisselen zeer regelmatig informatie uit en werken veel samen vooral op het gebied van innovatie. Technologie is een ander onmisbaar onderdeel. Onder meer de niet-traditionele aanpak van TV2 heeft geleid tot een heel efficiënte manier van werken waarbij automatisering en het gebruik van nieuwe technologie voorop staat. Verder speelt de universiteit een niet te onderschatten rol. De universiteit doet veel toegepast onderzoek en is hofleverancier van een bedrijf als Vizrt.
Vervolgstappen
De delegatie die een bezoek bracht aan Bergen, bestond uit Beeld en Geluid, MBO College Hilversum, Mediacollege Amsterdam, Hogeschool Utrecht, gemeente Hilversum, VodafoneZiggo, ROM Utrecht Region en Mediastages. De reis werd georganiseerd door Media Perspectives. De komende tijd zal de Initiatiefgroep Campusontwikkeling zich buigen over de resultaten van de reis. Ook zal er tijdens de Dutch Media Week op dinsdag 4 oktober een speciale sessie zijn over het bezoek en campusontwikkeling.