VodafoneZiggo, RTL Nederland (Ad Alliance) en Talpa Network  (Talpa Media Solutions) gaan in 2023 werk maken van addressable adverteren. Dit bevestigt Talpa Network desgevraagd aan Marketing Report, terwijl Ton Rozestraten, Chief Commercial Officer van RTL Nederland en CEO van het eigen reclameverkoopbedrijf Ad Alliance, dit bekend heeft gemaakt in een presentatie voor mediabureaus.Â
Talpa Network noemt het de perfecte manier om nog gerichter een doelgroep te bereiken. Het bedrijf in staat om reclamespotjes te vervangen wanneer er een relevanter alternatief is waarbij Talpa Media Solutions de sales zal verzorgen en VodafoneZiggo de distributie. Tegelijkertijd wijst Talpa Network er op dat het binnenkort te lanceren NMO-kijkonderzoek klaar is voor deze ontwikkeling. Zodra de techniek live staat, zal Talpa Media Solutions de propositie met de adverteerders en de mediabureaus delen.
Onduidelijk is of de zogeheten reclame op maat alleen voor de  eigen RTL-zenders of ook voor de zenders  van Warner Bros. Discovery, Walt Disney Company, Xite en ONS zullen worden aangeboden. Ook hoe dit zal worden uitgevoerd, is aangaande RTL Nederland en Ad Alliance onbekend. RTL Nederland en Ad Alliance willen daar desgevraagd geen duidelijkheid over geven. VodafoneZiggo verwijst desgevraagd naar RTL Nederland alsmede Talpa Network en wil verder geen reactie geven.
Met name België (waar DPG Media de grootste commerciële speler is) loopt voorop met addressable tv mede dankzij sectorbrede samenwerking. In Nederland is die tot nu toe niet van de grond gekomen.