RTL Group haalt minder omzet uit tv-reclames

Nieuws

7 november 2022
Business

RTL Group haalt minder omzet uit tv-reclames

RTL Group heeft in het tweede kwartaal van 2022 minder omzet gehaald uit tv-reclames dan in dezelfde periode vorig jaar. Het verschil was een bedrag van 72 miljoen. Volgens RTL komt dat omdat de vraag naar tv-advertenties in veel Europese landen dit jaar afgezwakt is.

Ook de cijfers die betrekking hebben op januari tot september hebben dit bevestigd. De voor RTL Group belangrijke landen Duitsland en Frankrijk groeiden in die periode niet langer qua tv-advertenties, maar lieten een daling van 2 tot 7,5 procent zien. Nederland was een positieve uitschieter, met een groei van +10,7 procent. RTL Group waarschuwde in augustus al voor een afkoelende tv-advertentiemarkt.

Uitsluitsel over fusie

RTL Nederland en Talpa Network willen fuseren om samen een betere vuist te kunnen maken tegen internationale media- en techbedrijven. Die fusie ligt onder het vergrootglas van de Autoriteit Consument & Markt, die begin dit jaar aankondigde extra onderzoek te verrichten naar de gevolgen voor de Nederlandse media- en adverteerderswereld. Adverteerdersbond BVA tekende deze zomer bij de ACM bezwaar aan tegen de fusie. De bond zegt bang te zijn dat de fusie leidt tot een verschraling van het tv-aanbod en duurdere reclamespotjes.

In de nieuwste cijfers zegt RTL Group te verwachten dat de ACM nog dit kwartaal besluit of de fusie door mag gaan. In augustus zei RTL-topman Rabe: “We blijven ervan overtuigd dat marktconsolidatie noodzakelijk is om te kunnen concurreren met de wereldwijde technologieplatforms.”

Bron: Adformatie

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws