Van Dam, voormalig topman van de NPO, gaat zich, samen met Arno Otto van Talpa Network, richten op de ontwikkeling van de zogenoemde persoonlijke datakluis. Dit doen ze in samenwerking met DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL Nederland en Talpa Network. De datakluis biedt Nederlanders de mogelijkheid om zelf hun digitale data op te slaan en te bepalen wie, wanneer welke data mogen gebruiken en inzien.
Martijn van Dam: “Door de datakluis krijgen gebruikers de controle terug over hun eigen gegevens. Dat is een grote innovatie voor de digitale wereld. Nederlandse publieke en commerciële organisaties kunnen ervan profiteren en worden minder afhankelijk van de grote techbedrijven. Ik heb deze ontwikkeling al heel lang in mijn vizier en vind het een unieke kans om samen met de vijf grote media-organisaties van Nederland deze ontwikkeling te gaan vormgeven. Ik stop dan ook als bestuurder bij NPO om me hier volledig voor in te kunnen zetten.”
Het Nationaal Groeifonds
Volgens Spreekbuis wordt verwacht dat deze nieuwe visie op data en decentralisatie van het internet binnen enkele jaren gemeengoed wordt en willen daarom nu het gezamenlijk onderzoek starten. Om het onderzoek en ontwikkeling te kunnen financieren, zal een aanvraag worden voorbereid voor het Nationaal Groeifonds. Het Groeifonds van de Rijksoverheid is bedoeld om samenwerkingen te ondersteunen die kunnen bijdragen aan het groeivermogen van de Nederlandse economie en die positieve maatschappelijke effecten hebben. De samenwerking krijgt vorm in de stichting Nederlandse Datakluis. Martijn van Dam en Arno Otto zullen als bestuurders van deze stichting de samenwerking aansturen, met een team van specialisten uit de vijf organisaties. Voorlopig worden de taken van Martijn van Dam in de Raad van Bestuur NPO waargenomen door de andere twee bestuurders: Frederieke Leeflang en Paul Doop.