*Onderdeel van Business Day tijdens Dutch Media Week*
Tijdens dit Cross Media Café, dat Media Perspectives organiseert in samenwerking met Beeld & Geluid, wordt ingegaan op ondernemerschap in de mediasector.
Moderator Monique van Dusseldorp gaat in gesprek met succesvolle media-ondernemers over hun activiteiten, plannen en visie op het veranderende medialandschap.
Sprekers
Bruno Felix, Oprichter en CEO Submarine. Het productiebedrijf Submarine – met vestigingen in Amsterdam, Los Angeles en London – heeft zich vanaf het begin gericht op creatieve innovatie. Met de focus op nieuwe vormen voor animatiefilms en transmediakunst, maakt dat makers heel graag met het bedrijf samenwerken. Daarnaast weten ook grote studio’s Submarine te vinden. Submarine is inmiddels de grootste animatiestudio in Nederland, met projecten zoals Undone season 2 voor Amazon Prime Video en Richard Linklater’s Apollo 10 ½ feature voor Netflix. Maar wat maakt dat alle grote studio’s langskomen en welke rol speelt digitale innovatie daarin?
Willem Sijthoff, CEO van Sijthoff Media Groep. Sijthoff Media Groep heeft verschillende mediatitels. Adformatie is marktleider op het gebied van marketing- en communicatie-uitgaven en is een kennis- en netwerkplatform voor marketingcommunicatieprofessionals. Het totale portfolio bestaat uit tijdschriften, nieuwsbrieven, websites, events, trainingen en social media. Binnenlands Bestuur (voor ambtenaren en bestuurders in de publieke sector), Kidsweek en 7Days (nieuws voor de jeugd) horen ook bij de groep. Daarnaast is Sijthoff voorzitter van de Board van het Noorse dagblad Agderposten en Commissaris bij veilingsite Catawiki en muziekzender Xite. Verder ontwikkelde Sijthoff de Amsterdamse creatieve hub CapitalC. Welke mogelijkheden ziet hij en hoe onderneemt hij?
Jeroen van Glabbeek is Oprichter en CEO van CM.com. Het bedrijf is een wereldwijde leider in cloudsoftware voor conversational commerce en heeft al ruim 20 jaar haar roots gevestigd in Breda. Sinds 2020 is zijn bedrijf beursgenoteerd aan Euronext Amsterdam (CMCOM) en maakte het afgelopen jaar een ferme groei door. Meer dan duizend medewerkers in 23 landen wereldwijd; van Amsterdam tot Kaapstad en van Dubai tot Tokio, werken volgens het credo: doe wat je leuk vindt, goed kan én draag wat bij. CM.com stelt met haar communicatie- en betalingsplatform marketing, sales en customer service in staat om de betrokkenheid met klanten via meerdere mobiele kanalen te automatiseren. De F1 is daar een recent voorbeeld van.
William Linders, Partner en CCO bij ODMedia. ODMedia is een bedrijf dat op de achtergrond een grote rol speelt bij de distributie van videocontent. ODMedia is de schakel tussen contenteigenaren of IP-rights holders en digitale distributieplatforms. Het helpt rechtenhouders in technisch opzicht om op de distributieplatformen te komen, door onder andere encoderen, quality control, design, ondertiteling, etc. Daarnaast ODMedia met het aanbieden en verkopen van video aan videoplatformen. ODMedia werkt nauw samen met Apple, Netflix, Amazon Prime, YouTube en andere grote platforms. Slechts zeven bedrijven in de wereld mogen aan zowel Apple als Netflix video aanleveren. Hoe is ODMedia zo’n grote speler geworden? En wat zijn de toekomstplannen?
Tim van der Wiel, CEO van Gospooky. Tim van der Wiel begon als scholier (samen met medeleerling Liam Tjoa) een dienst om Snapchat campagnes te maken. Veel bedrijven wisten nog niet wat ze moesten doen met dit nieuwe medium. Inmiddels is GoSpooky – met kantoren in Amsterdam en de VS en meer dan 100 man in dienst – een wereldspeler. Ze rollen social media campagnes uit op alle platformen, met video, livestreaming en speciaal ontwikkelde AR-experiences, en werken onder andere voor Amazon, JBL, G-Star en Gorillas. En Snap zelf ziet GoSpooky als speciale partner voor hun nieuwe AR-platform. Hoe snel kan je gaan, en waar gaat dit heen?
Jordi van den Bussche, Kwebbelkop en Oprichter van JVDBStudios. Jordi van den Bussche – beter bekend als Kwebbelkop – is een videomaker met 15 miljoen volgers op YouTube. Naast die zeer succesvolle en lucratieve carrières, is hij ook een ondernemer. Met zijn bedrijf JVDBStudios helpt hij merken met social media campagnes. Zo werkt hij samen met Creators, traint hen en helpt ze met het slim gebruiken van social media algoritme, om zo viraal te gaan. Daarnaast ontwikkelt Jordi ook games, en lanceerde hij een NFT creatie platform. Hoe kijkt hij naar de digitale wereld en waar ziet hij de grootste kansen?
Praktische informatie
Het Cross Media Café zal plaatsvinden op dinsdag 4 oktober en is gratis fysiek bij te wonen of te volgen via een livestream. Een dag voor het event ontvang je informatie over de locatie en aanvangstijd of de link naar de livestream per mail. Je kunt je hier aanmelden!
De bijeenkomst duurt van 15.30 – 17.00 uur. Er is geen pauze tussendoor. Voorafgaand aan deze bijeenkomst is het Cross Media Café: Media CEO’s presenteren innovatieagenda, van 14.00 -15.00 uur. Wil je daar ook bij aanwezig zijn? Meld je dan apart aan voor deze sessie! Online kijkers kunnen dezelfde link gebruiken. Vanaf 17.00 uur is er voor de fysieke bezoekers een gezellige netwerkborrel!
Heb jij een vraag voor een van de sprekers? Mail dan naar communicatie@mediaperspectives.nl. Er is een chatfunctie tijdens de livestream, dus je kan ook ter plekke je vraag stellen!
Benieuwd naar andere events van Media Perspectives tijdens de Business Day van Dutch Media Week? Bekijk hier het programma.