AVROTROS en PowNed hebben als eerste omroepen besloten samen op te trekken in het toekomstige publieke omroepbestel. De besturen van beide omroepverenigingen hebben ingestemd met het voorlopige besluit om per 1 januari 2029 een gezamenlijk omroephuis te vormen. In deze nieuwe organisatie blijven beide omroepmerken zelfstandig opereren, maar onder één overkoepelende Raad van Toezicht.
De samenwerking komt voort uit de aangekondigde hervormingen binnen de publieke omroep, waarin het bestel zal worden teruggebracht naar vier tot vijf omroephuizen. AVROTROS en PowNed zijn hiermee de eerste partijen die deze stap concreet zetten. De twee omroepen werken al geruime tijd samen op operationeel vlak, zoals ICT, juridische zaken, financiën en HR. Met een gezamenlijke omzet van ruim een kwart van de OCW-gelden vormen zij straks een stevig fundament binnen het vernieuwde bestel.
Toekomstbestendige publieke omroep
Taco Zimmerman, algemeen directeur van AVROTROS: “De publieke omroep staat voor een enorme opgave om met fors minder geld haar belangrijke taken te vervullen. Tegelijkertijd wordt het bestel fundamenteel anders ingericht. Door de huidige succesvolle samenwerking met PowNed uit te breiden en samen een omroephuis te vormen, laten we zien vooruit te willen. Er is geen tijd te verliezen om de publieke omroep toekomstbestendig te maken. Samen met onze Verenigingsraad gaan we dit voorlopige besluit verdere invulling geven.”
Ook Dominique Weesie, algemeen directeur van PowNed, onderstreept het belang van de samenwerking: “De huidige samenwerking tussen beide omroepen verloopt in zeer goede harmonie en heeft veel synergievoordelen. Laten wij de eersten zijn die over onze schaduw heen durven te stappen in het belang van een publieke omroep die efficiënt en slagvaardig is, maar met behoud van de identiteit van beide omroepmerken.”