Dankzij de remote editor, een innovatieve tool van het platform Butlers, is het nu mogelijk om vanaf elke locatie te monteren. Editors zijn niet langer gebonden aan een fysieke edit suite, wat niet alleen tijd en kosten bespaart, maar ook meer flexibiliteit biedt. Zowel Meercamera- als ENG-producties kunnen op deze manier efficiënt worden afgewerkt. Guido van de Walle, verantwoordelijk voor de postproductie bij EMG, licht de voordelen toe.
Voor voormontage of het samenstellen van tijdlijnen biedt remote editing een enorme uitkomst. “Stel dat je vaststaat in het verkeer, dan ben je normaal gesproken pas een of twee uur later op de zaak”, zegt Van de Walle. “Hoe makkelijk is het dan om gewoon vanuit huis te werken? Als je over de juiste apparatuur beschikt, kun je direct aansluiten op onze infrastructuur. Heb je die niet, dan huur je bij ons een compacte set waarmee je vanaf elke locatie kunt monteren.”
Efficiënte samenwerking en brede ondersteuning
De mogelijkheden van de remote editor reiken verder dan alleen montage. “Net zoals in een fysieke edit suite, kun je direct eerstelijns support krijgen van ons mediacentre”, legt Van de Walle uit. De tool is bovendien geschikt voor zowel Avid als Adobe Premiere, en internetsnelheid vormt geen belemmering meer.
Een andere waardevolle toevoeging is de remote producer-module. Deze biedt verslaggevers en redacteuren de mogelijkheid om in real-time samen te werken met editors in dezelfde tijdlijn, zonder dat ze fysiek bij elkaar hoeven te zijn. “Dit maakt de workflow niet alleen efficiënter, maar zorgt ook voor een soepelere communicatie tijdens het montageproces,” aldus Van de Walle.
Meer overzicht en controle voor producers
Na inloggen op het Butlers-platform krijgt elke gebruiker een interface op maat. Voor editors is dat de montageomgeving, waar ze zelfstandig muziek en beeldmateriaal kunnen uploaden zonder tussenkomst van het mediacentre. Producers krijgen een breder overzicht en kunnen meekijken met meerdere editors. “Als een producer drie editors tegelijk heeft werken, kan hij bij een of meer van hen aankloppen om live mee te kijken”, zegt Van de Walle. “De editor ontvangt een melding en kan toestemming verlenen. Het systeem is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en vereist geen technische poespas.”
Duurzaam en flexibel werken
Steeds meer productiebedrijven maken gebruik van remote editor en remote producer. Volgens Van de Walle is het toepasbaar in diverse genres, van entertainment tot reality-tv, ongeacht de complexiteit van de productie. “Ook klanten die werken in Amsterdam en hun editing bij EMG laten doen, kunnen op afstand meekijken. Dit vermindert het aantal reisbewegingen en draagt zo bij aan een duurzaam productieproces.”
Naast de milieuvoordelen biedt remote editing ook een betere werk-privébalans. “Een van onze editors werkte de afgelopen tijd lange dagen, maar kon dit grotendeels vanuit huis doen”, vertelt Van de Walle. “Hij gaf aan hoe fijn het was om tussendoor even met zijn gezin te eten en zijn kinderen op bed te leggen. Daarna kon hij met hernieuwde energie weer verder. Remote editing geeft hem vrijheid en flexibiliteit, en dat is precies wat we bij EMG willen bieden.”
Met deze innovatieve werkwijze zet EMG opnieuw een grote stap in de toekomst van postproductie. Door efficiëntie, samenwerking en duurzaamheid te combineren, biedt het bedrijf een oplossing die niet alleen tijd en kosten bespaart, maar ook de creatieve workflow van producties optimaliseert.