De finalisten voor de Ster Gouden Loeki 2024 zijn bekendgemaakt. Dit jaar dingen commercials van Albert Heijn, Artsen slaan alarm, Dela, Hema, Jumbo, KPN, Kruidvat, De Leescoalitie, Prijsvrij en Staatsloterij mee naar de prestigieuze publieksprijs. Opvallend is het grote aantal kerstcommercials: maar liefst vijf van de tien genomineerde reclames zijn rond de feestdagen uitgezonden.
Nieuw dit jaar is de introductie van de Gouden Loeki voor goede doelen, waarvoor vijf commercials van Alzheimer Nederland, KiKa, Metakids, Nationaal Huidfonds en ALS Nederland genomineerd zijn.
Finalisten Ster Gouden Loeki 2024
- Albert Heijn & TBWA\Neboko – Whamster
- Artsen slaan alarm & Wefilm – Dit is wat de tabaksindustrie je niet vertelt over vapen
- Dela & TBWA\Neboko en Wefilm – Oneindig aandacht
- Hema & Hotel L’Amour – Kerst Takkie en Siepie
- Jumbo & Hotel L’Amour – Kerst voor elkaar
- KPN & Dentsu Creative Amsterdam – Stukje van mij
- Kruidvat & DDB Amsterdam – Iedereen verdient een mooie kerst
- De Leescoalitie & Alfred International – Wie leest heeft een goed verhaal
- Prijsvrij – Dat zijn wij gewoon zelf, hè
- Staatsloterij & TBWA\Neboko – Geef elkaar een beetje geluk
Finalisten Gouden Loeki voor goede doelen
- Alzheimer Nederland & Tin Can – Wat alz… het jouw man is?
- KiKa & Joe Public – Moeder
- Metakids – Jelte viert maanden, omdat hij geen jaren heeft
- Nationaal Huidfonds & Noise – Verklein je risico op huidkanker. Weren, kleren, smeren
- Stichting ALS Nederland & Joe Public – Juliette
Alle genomineerde commercials zijn te bekijken via stergoudenloeki.nl.
Stemmen en uitreiking
Met de bekendmaking van de finalisten is ook de stemperiode gestart. Tot 17 maart kan het publiek stemmen via stergoudenloeki.nl. De uitreiking van de 30e editie van de Ster Gouden Loeki vindt plaats op donderdag 20 maart in het Internationaal Theater Amsterdam (ITA).
Tijdens de uitreiking worden vier prijzen uitgereikt:
- Gouden, Zilveren en Bronzen Loeki voor de beste tv-commercials van het jaar
- Gouden Loeki voor goede doelen, een speciale prijs voor commercials van maatschappelijke organisaties
Hoe werkt de verkiezing?
Elk kwartaal selecteert een onafhankelijk publiekspanel van GfK de tien beste commercials, wat jaarlijks veertig kwartaalwinnaars oplevert. Deze worden opnieuw aan het panel voorgelegd, wat resulteert in de tien finalisten.
Voor de goede doelen-categorie werkt dit soortgelijk, waarbij elk half jaar de zes beste commercials worden gekozen. Uit de twaalf geselecteerde commercials heeft het panel vijf finalisten bepaald. De uiteindelijke winnaar wordt voor 75% bepaald door het GfK-publiekspanel en voor 25% door het Nederlands publiek.
Met vijf kerstcommercials en sterke inzendingen van grote merken én maatschappelijke organisaties belooft de 30e Ster Gouden Loeki een spannende editie te worden. Stemmen kan tot 17 maart via stergoudenloeki.nl.