Dit zijn de genomineerden voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen

Nieuws

28 januari 2025
Business

Dit zijn de genomineerden voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen

De nieuwe genomineerden voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen zijn bekend. Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel nieuwe tv-commercials gezien en beoordeeld. Deze 6 commercials uit de tweede helft van 2024 maken kans op de nieuwe prijs.

In alfabetische volgorde:

  • Alzheimer Nederland & Tin Can met Wat alz… het jouw man is?
  • Dierenbescherming & Here met We zetten ons in voor hun toekomst, al 160 jaar.
  • KiKa & Joe Public met Moeder.
  • Koninklijke Hondenbescherming met Geef oudere honden de liefdevolle plek die ze verdienen.
  • Metakids & Vermaand-dag met Jelte viert maanden, omdat hij geen jaren heeft.
  • Vogelbescherming Nederland & Visual Noise met Nederland Vogelland.

Bekijk alle commercials via deze link.

30 jaar Ster Gouden Loeki
De Ster Gouden Loeki van 2024 wordt alweer de dertigste editie van onze publieksprijs voor reclame. In 1995 reikten we de prijs voor het eerst uit aan KLM voor hun commercial Zwanen, en in de jaren daarna zijn nog vele iconische reclames beloond met de felbegeerde publieksprijs. Begin volgend jaar wordt bekend wie er tijdens deze jubileumeditie met de winst vandoor gaat.

Een dertigste editie vraagt om iets bijzonders. Bij het laatste jubileum, de vijfentwintigste editie, hebben ze de Ster Zilveren Loeki en de Ster Bronzen Loeki voor het eerst uitgereikt. Ook nu introduceren ze iets nieuws. Ze gaan een speciale groep (afzenders van) commercials in het zonnetje zetten: goede doelen. Zij krijgen een eigen categorie en maken daarin kans op een eigen publieksprijs.

Ster Gouden Loeki voor goede doelen
Als maatschappelijke organisatie ziet Ster het als haar verantwoordelijkheid om een sterke bijdrage te leveren aan de samenleving. Dat doen zij door jaarlijks gemiddeld 200 miljoen euro af te dragen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, een bepaalde manier van (samen)werken en principes aan te houden, en nu door hier bij Ster Gouden Loeki een extra prijs voor uit te reiken.

Reclame kan namelijk een belangrijke maatschappelijke functie hebben: het vergroten van sociale bewustwording, bepaalde gedragsverandering stimuleren en/of een positieve maatschappelijke impact creëren. Massamedia zijn een onmisbaar middel om deze boodschap over te brengen en de doelgroep te bereiken. Sterker nog: onmisbaar om als dergelijke organisatie je werk te kunnen doen. Ster vindt het belangrijk om dit soort organisaties een platform te bieden. Dat doen wij niet alleen middels onze inkoopopties, maar belonen wij bij de dertigste Ster Gouden Loeki ook graag met een speciale publieksprijs.

Met de 6 winnaars van het laatste half jaar van 2024 zijn alle genomineerde goede doelen bekend. Van de 12 genomineerde commercials zullen er 5 een finaleplaats bemachtigen. Op 20 maart 2025 wordt de Ster Gouden Loeki uitgereikt.

Voorgaande Ster Gouden Loeki winnaars
In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. Sindsdien is er elk jaar een winnaar uitgeroepen. De oud-winnaars van de prijs zijn te bekijken via deze link.

Over Ster
Ster verkoopt de reclame op de televisie- en radiozenders en de online kanalen van de publieke omroep. Door merken en mediabureaus te adviseren op basis van onderzoek streven we naar goede, impactvolle reclame. Ster is er voor alle bedrijven – groot of klein – die via de publieke omroep het grote publiek willen bereiken.

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws