Ster viert 60 jaar in het Nederlandse Medialandschap

Nieuws

23 januari 2025
Business

Ster viert 60 jaar in het Nederlandse Medialandschap

Ster viert dit jaar haar 60e verjaardag. Sinds 1965 is Ster uitgegroeid tot een stabiele en betrouwbare partner voor organisaties om reclame in te kopen rondom de programma’s van de publieke omroep. Tegelijkertijd draagt Ster via de mediabegroting jaarlijks circa 200 miljoen euro bij aan die programmering. In het jubileumjaar blikt Ster vooruit: hoe voort te bouwen op deze solide basis in een veranderende mediawereld en politieke context. 

De afgelopen zestig jaar heeft Ster een invloedrijke rol gespeeld in de Nederlandse reclamegeschiedenis. Van de introductie van tv- en radioreclame en de iconische Loeki de Leeuw bij de publieke omroep tot innovaties zoals de pre-roll, cookieloos adverteren en ondertitelde commercials. Daarbij zijn er tal van reclame-uitingen in ons collectieve geheugen gegrift: commercials die emoties opriepen, verhalen vertelden en merken onvergetelijk maakten.

In het komende jaar zal Ster met trots stilstaan bij verschillende mijlpalen uit deze rijke geschiedenis en laten zien hoe reclame keer op keer heeft bewezen van grote waarde te zijn – zowel voor bedrijven, goede doelen, culturele instellingen, het publiek als voor de publieke omroep zelf.

Ster draagt over 2024 190 miljoen euro bij aan de mediabegroting

Zo draagt Ster al zes decennia op een substantiële wijze bij aan de publieke omroep. In de afgelopen 35 jaar groeide deze bijdrage uit tot een jaarlijks gemiddelde van 200 miljoen euro. Over 2024 realiseerde Ster 190 miljoen euro.

Ster zet in op een blijvende duurzame bijdrage aan de mediabegroting

Het jubileumjaar biedt een moment om samen met partners niet alleen terug te kijken, maar ook vooruit te blikken op kansen en uitdagingen. Ster wil graag de stabiele partner voor organisaties en de publieke omroep blijven. Echter, als het mediagebruik de huidige trend van groeiend online (terug)kijken blijft volgen, zal dit leiden tot een verdere daling van de opbrengsten van Ster. Ster heeft namelijk vanwege in 2021 door de politiek opgelegde restricties beperkte mogelijkheden om daar reclame-inkomsten te genereren.

Recent is bekend geworden dat Ster in de toekomst 50 miljoen euro extra zal mogen bijdragen aan de mediabegroting. Ster streeft naar een stabiele en substantiële bijdrage aan de publieke omroep en ziet kansen om dit te realiseren. Enerzijds wil Ster samen met de publieke omroep kijken naar mogelijkheden om de wettelijk beschikbare reclameruimte beter te benutten. Anderzijds is het hiervoor nodig dat de politieke restricties voor online reclame worden opgeheven. Ster kan hier op reclameluwe wijze invulling aan geven, zodat de kijk- en luisterervaring positief blijft en commerciële exploitanten niet worden gehinderd. Immers, terwijl de omzet van Ster over de jaren stabiel is gebleven, is de advertentiemarkt in Nederland explosief gegroeid. Het aandeel van Ster in de markt is daarmee flink gedaald. Ook als Ster weer meer mogelijkheden krijgt op het digitale speelveld, zal haar aandeel in de totale advertentiemarkt bescheiden blijven en zal het marktevenwicht behouden blijven.

Frank Volmer, directeur Ster: “Al 60 jaar beweegt Ster mee in een voortdurend veranderend medialandschap, waarin de behoeften van kijkers, luisteraars, adverteerders en de politiek constant in beweging zijn. We geloven dat Ster ook in de toekomst een betrouwbare schakel kan blijven tussen al deze partijen, en daarmee een waardevolle bijdrage kan leveren aan de publieke omroep. Onderzoek bevestigt steeds weer de unieke waarde van reclame via de publieke omroep voor merken. Tegelijkertijd vinden we het essentieel dat reclame niet alleen effectief is, maar ook aansluit bij de waarden van de publieke omroep en de samenleving – op een impactvolle en verantwoorde manier. Met die visie blijven we ons werk met trots voortzetten.

Feestelijke activiteiten

Ter ere van het jubileum organiseert Ster een reeks feestelijke activiteiten. Hieronder valt een jubileumweek in het najaar en een speciale editie van de Ster Gouden Loeki, die naast het 60-jarig bestaan van Ster ook een eigen 30-jarig bestaan viert.

Een tijdlijn met de belangrijkste mijlpalen uit de reclamegeschiedenis van 60 jaar Ster is hier te bekijken.

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws