Voor het eerst lanceren alle dertien omroepen gezamenlijk een campagne: ‘De plek van ons allemaal.’ Deze unieke campagne belicht de waarde van de publieke omroep in Nederland, die al meer dan 100 jaar deel uitmaakt van het dagelijks leven. Sinds de start met radio-uitzendingen, later gevolgd door televisie en nu ook online, heeft de publieke omroep zich ontwikkeld tot een bron van betrouwbare, maatschappelijk relevante programma’s die in ons collectieve geheugen gegrift staan. De campagne is vanaf vandaag te zien en te horen op alle publieke tv- en radiozenders en brengt het rijke aanbod van de publieke omroep in beeld met meer dan 100 memorabele fragmenten.
Taco Zimmerman, algemeen directeur van AVROTROS, spreekt namens alle omroepen: “Deze campagne roept bij iedereen een glimlach op – deels door de nostalgie, maar ook door de belangrijke momenten uit baanbrekende programma’s van toen en nu. De publieke omroep is dé plek voor impact en maatschappelijke relevantie. Hier krijgen makers vrijheid, is ruimte voor nieuwe ideeën, en krijgt talent de kans om te groeien. De publieke omroep is van en voor iedereen. En dat voel je in deze campagne.”
Charelle Akihary, directeur publiek & marketing van de NPO, benadrukt de verbindende rol van de publieke omroep: “De publieke omroep doet wat het al ons hele leven doet: kwaliteit en relevantie bieden, verbinden, en Nederland in gesprek brengen. Als baken van betrouwbaarheid en onafhankelijkheid weerspiegelt de omroep wat er speelt in het land. Veel van de programma’s en momenten in deze campagne zijn gedeeld beleefd, en dat gevoel van verbinding blijft onze kern. Ik ben ongelooflijk trots dat we deze campagne samen met álle omroepen hebben ontwikkeld – een unieke prestatie in de geschiedenis van de publieke omroep.”
Met De plek van ons allemaal wil de publieke omroep het belang van haar pluriforme en onafhankelijke rol in de samenleving benadrukken. De campagne, ontwikkeld door NPO en de omroepen in samenwerking met de creatieve studio D8, is slechts het begin: volgend jaar volgt een tweede fase, waarin Nederland op een speciale manier nog nauwer bij de publieke omroep betrokken zal worden.
Beeld: Still uit de campagne video NPO De plek van ons allemaal