Business Day: Building a trusted media landscape

EVENTS

2 okt
2 oktober 2024
Events

Business Day: Building a trusted media landscape

Informatie

  • 2 oktober
  • Beeld & Geluid, Media Parkboulevard 1, 1217 WE, Hilversum
  • 12:30 tot 18:30 uur
  • 90,00
Meer informatie

Dit jaar staat Dutch Media Week, van 30 september tot 6 oktober, in het teken van ‘Level Up!’, de eerste stap naar een geheel nieuwe opzet in 2025. Het thema benadrukt de noodzaak van voortdurende vernieuwing binnen de mediasector door technologische vooruitgang en veranderend consumentengedrag. Een van de hoogtepunten van het programma is ‘Business Day: Building a trusted media landscape‘.

Tijdens de Business Day op 2 oktober staan actuele thema’s als veiligheid, privacy en de betrouwbaarheid van nieuws centraal.

Hoewel nieuwe technologieën en veranderend mediagedrag nieuwe kansen bieden, brengen ze ook uitdagingen met zich mee. Discussies gaan over de betrouwbaarheid van nieuws, moeilijk bereikbare doelgroepen en het vinden van nieuwe verdienmodellen. Het vertrouwen in media, politiek en organisaties staat onder druk.

Programma
13.30 – 13.40 uur | Opening
13.40 – 14.10 uur | Keynote speech Rewilding the internet
14.10 – 14.35 uur | Claiming autonomy
14.45 – 14.45 uur | Introductie live pilot ‘Jouw.id’
14.45 – 15.00 uur | Pauze
15.00 – 16.00 uur | Diverse workshops over o.a. disinformatie, vertrouwen en data ownership
16.00 – 16.30 uur | Pauze
16.30 – 17.30 uur | Samen bouwen aan vertrouwen
17.30 – 19:00 uur | De Tafel van Vertrouwen (invitation only)
17.30 – 19.00 uur | Netwerkborrel

Sprekers
Maria Farrell
Maria Farrell richt zich met haar werk op de impact van technologische veranderingen op de samenleving. Met haar essay ‘Rewilding the internet’ pleit ze voor een meer humane en inclusieve benadering van digitale innovatie

Monique van Dusseldorp
Monique van Dusseldorp is een toonaangevende event curator, spreker en moderator, bekend om haar organisatie van internationaal gerenommeerde seminars en conferenties. Ze is curator en (co)host van evenementen zoals de NEXT Conference en Immersive Tech Week. Daarnaast is ze analist voor New World Same Humans en auteur van Van Dusseldorp’s Future of Events.

Arno Otto
Arno Otto is bestuurslid van de Dutch Data Vault Foundation en voormalig Chief Digital Officer bij RTL Nederland. Hij heeft een achtergrond in digitale reclame en is betrokken bij initiatieven rondom persoonlijke datastores in Nederland. Arno heeft een cruciale rol gespeeld in de digitale transformatie binnen de media-industrie.

Ian Forrester
Ian Forrester is een senior Fire Starter bij BBC Research, gespecialiseerd in open innovatie en disruptieve kansen. Vanuit Manchester werkt hij aan de toekomst van publieke dienstverlening en narratieve storytelling. Ian staat bekend om zijn focus op ethische technologie en zijn samenwerking met start-ups, universiteiten en hackers.

Martijn van Dam
Martijn van Dam is voormalig bestuurder bij de NPO en leidt nu, samen met Arno Otto, de samenwerking rondom de ontwikkeling van de Nederlandse Datakluis. Deze decentrale data-infrastructuur stelt gebruikers in staat hun persoonlijke data veilig te beheren. Van Dam staat bekend om zijn inzet voor digitale innovatie en privacybescherming binnen de mediasector.

Danny Lämmerhirt
Danny Lämmerhirt is hoofd van het Future Internet Lab bij Waag Futurelab. Hij onderzoekt hoe we met data en digitale technologieën publieke problemen kunnen oplossen. Danny ontwikkelt strategieën en methoden om samen met het publiek te bepalen hoe we internet en technologie kunnen gebruiken voor betere besluitvorming en samenwerking bij maatschappelijke vraagstukken.

Julia Janssen
Julia Janssen is kunstenaar, spreker en ambassadeur van databescherming. Ze onderzoekt de impact van data, AI en technologie op onze leefomgeving en creëert interactieve installaties om inzicht te bieden in de uitdagingen van een digitaliserende wereld. Als ambassadeur van Stichting Data Bescherming Nederland strijdt ze in rechtszaken tegen techgiganten als X./Twitter, Amazon en Adobe.

Gwenda Nielen
Gwenda Nielen is directeur van Tilt, socioloog, gedragsonderzoeker en voormalig luitenant-kolonel bij de Nederlandse Krijgsmacht. Met expertise in desinformatie en manipulatie, werkt ze aan innovatieve methoden om online manipulatie te herkennen en aan te pakken. Gwenda combineert haar kennis van gedragsdynamiek met operationele ervaring om hybride conflicten te doorgronden

Karin Schut
Karin Schut is projectleider en onderzoeker bij het Commissariaat voor de Media, met ruim 20 jaar ervaring in media en communicatie. Ze leidt een onderzoek naar hoe jongeren zich informeren en de rol van journalistiek, waarvan het rapport op 1 oktober 2024 verschijnt.

Irene Costera Meijer
Irene Costera Meijer is Professor Emerita Journalistiekwetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op veranderend mediagebruik en de invloed van digitalisering op nieuwsconsumptie. Ze is daarnaast verbonden aan de Universiteit van Bergen (Noorwegen) en redactielid van Digital Journalism.

Edmund-Lauf
Edmund Lauf is senior onderzoeker bij het Commissariaat voor de Media en leidt het onderzoeksprogramma van de Mediamonitor. Zijn werk richt zich op ontwikkelingen in de mediamarkt en hun impact op pluriformiteit en onafhankelijkheid, evenals trends in nieuwsgebruik en vertrouwen in nieuws.

Koop je tickets hier.

Foto: Feike Faase

Informatie

  • 2 oktober
  • Beeld & Geluid, Media Parkboulevard 1, 1217 WE, Hilversum
  • 12:30 tot 18:30 uur
  • 90,00
Meer informatie

Andere events die wellicht ook interessant zijn

Meer nieuws