Het muziekpaviljoen is al decennia een beeldbepalend gebouw op het Media Park. Eerst als hart van de Nederlandse radio en sinds 2011 als hoofdkwartier van EMG. Dit facilitair bedrijf is volop in beweging en dat geldt zeker voor de nieuwe business unit Connectivity waar alle draadloze broadcast activiteiten zijn ondergebracht. David van Leijenhorst is als Productmanager sinds kort verantwoordelijk voor de Nederlandse tak.
David werkt al sinds z’n achttiende in de tv-wereld. Hij zit al twintig jaar bij EMG, als je de voorganger Cinevideo meerekent. “Ik ben begonnen als Operationeel Assistent. Dat heb ik een paar jaar gedaan. Dat was een van m’n leukste functies. Het is hard werken, maar je ziet en leert alles van het televisie vak. Als dat nog niet genoeg is reis je ook nog eens met een fijne groep collega’s de hele wereld over. Daar heb ik hele mooie herinneringen aan.”
Daarna was David onder meer betrokken bij het opzetten van voormalig United CAM-JOE (single camerateam) en het nieuwe EMG Blue Label. Kortgeleden werd hij door EMG-baas René Delwel gevraagd om de afdeling Connectivity te gaan leiden.
EMG Connectivity
EMG Connectivity: de naam zegt het eigenlijk al. “Verbindingen leggen en afstanden overbruggen”. Dat is precies waar het om draait. Jaarlijks verzorgt deze business unit voor zo’n 1.500 evenementen de draadloze verbindingen waar de Tour de France, de Marathon van Rotterdam en de Amstel Gold Race misschien wel het bekendste voorbeelden van zijn. Sinds januari opereren verschillende afdelingen van de EMG Group op dat gebied onder de gezamenlijke naam Connectivity. Daarbij gaat het om voormalig Eurolinx (Benelux), Broadcast RF (VK) en EMG Frankrijk.
De Nederlandse tak biedt een breed scala aan diensten, waaronder het Live Centre, Satellite News Gathering (SNG) en verschillende RF-diensten (draadloze camera’s). Daarmee speelt EMG een cruciale rol bij het ondersteunen van live-events, van rode loper-evenementen tot wielerwedstrijden en uitzendingen van NOS Nieuws.
Dat er nu één label is voor de verbindings-/RF-activiteiten van EMG, vindt David een gunstige ontwikkeling. “Wat goed is, is dat alles centraal vanuit één punt geregeld wordt. We maken natuurlijk enorm veel verbindingen binnen de groep voor diverse grote producties. Dus het is logisch dat je dat centraal wilt regelen. Ja, en als ieder land ook weer een andere merknaam heeft, dat strookt dan niet met één bedrijfsvoering.”
De mensen maken het uniek
Wat maakt Connectivity nu zo bijzonder? Volgens David is dat de klantgerichte aanpak. “Kijk, wat ons onderscheidt, is dat geen vraag bij ons te gek is. Mede dankzij de samenwerking en brede expertise binnen de groep stellen wij onszelf in staat om elke vraag te kunnen beantwoorden. Er is altijd wel iemand binnen ons team die ergens ervaring mee heeft en als er een uitdagende vraag is van een klant duikt iedereen erop en gaan we dat als team onderzoeken. De mensen die hier werken, maken het uniek. Apparatuur kan iedereen kopen.”
David is trots op zijn team. “Iedereen voelt zich hier echt onderdeel van de club. Ook in de gekke tijden die we meemaken. Een beetje een familiegevoel, ja. Dat was het eerste wat ik zei toen ik net bij het team kwam. Het voelt als een hechte familie die zorgt dat alles werkt.”
Wat is nu kenmerkend voor de mensen die bij EMG werken? “Het zijn allemaal mensen die passie hebben voor het vak. Vakfanaten. Echt. Dat moet je ook wel een beetje zijn. Anders moet je dit echt niet gaan doen. Het is best heftig natuurlijk af en toe. Je draait vaak onregelmatige uren, maakt lange dagen en er gebeuren soms heftige dingen. Daar proberen we iedereen in te begeleiden en te helpen. Er wordt een hoop tijd en energie ingestoken.” Wat volgens hem belangrijk is, dat mensen zich veilig voelen, zowel fysiek als mentaal.
De druk staat er af en toe behoorlijk op, legt David uit. “Ook van het thuisfront. Als je dit vak doet, weet je dat je je eigen verjaardag en een hele hoop andere verjaardagen wel eens kan missen. Je bent ook vaak van huis natuurlijk.”
Groei en verandering
Wat is er voor David nu het meest veranderd de afgelopen twintig jaar? “Het bedrijf is heel groot geworden. Ik kom van een betrekkelijk klein bedrijf. En inmiddels komen wij ruimte te kort op het Media Park.”
Op het gebied van technologie is er natuurlijk ook veel veranderd, geeft David toe. “Neem glasvezel waardoor het veel makkelijker is om ‘afstanden te overbruggen en verbindingen te leggen’. Daarnaast is het tegenwoordig veel makkelijker geworden om met camerateams live te gaan met RF en 4G/5G verbindingen en deze kunnen met een druk op de knop vanuit onsLivecentre (MCR) overal naar toe doorgezet worden.”
SNG is een enorm drukke markt, legt David uit. “Onze wagens reizen door heel Europa om bijvoorbeeld voor diverse wielerkoersen signalen door te zetten. Onze collega’s zitten zelfs in het vliegtuig om daar technische ondersteuning te geven op het gebied van verbindingen. Ook reizen de SNG’s (satellietwagens) door heel Nederland om voor de NOS live-verbindingen tot stand te brengen op diverse locaties waar het nieuws wordt gemaakt.”