De bestedingen in de tv-reclamemarkt zijn opnieuw gestegen. Na een sterk herstel in 2021, zorgt 2022 voor een nieuw record in de gezamenlijke bestedingen van 977 miljoen euro. Dat is een groei van 8% ten opzichte van 2021.
Dit blijkt uit het TV Jaarrapport 2022 van Screenforce. De groei was met name sterk in het eerste kwartaal (+27%), maar ook de rest van het jaar liet groei zien. Het vierde kwartaal kreeg vooral een groei-impuls van WK-voetbal in Qatar.
De cijfers betreffen zowel spot als non-spot. De spotbestedingen kwamen in 2022 uit op € 873 miljoen 8,3% meer dan het jaar ervoor. Vooral het eerste kwartaal sprong eruit, met een plus van 30%.
Reden voor bezorgdheid
De non-spotbestedingen groeiden 6,5% naar in totaal 104 miljoen euro. De meeste groei kwam door de toegenomen vraag naar billboard-advertising.
De cijfers mogen ‘een prima resultaat’ zijn volgens Michel van der Voort, directeur Screenforce, toch is er volgens hem reden tot bezorgdheid. De stijging van de uitgaven is namelijk vooral het gevolg van de duurdere reclamezendtijd.
Deze werd veroorzaakt doordat de kijktijd is gedaald en adverteerders meer zendtijd wilden inkopen voor het gewenste bereik. Het aanbod aan reclamezendtijd groeide niet mee. ‘Het gevolg is een opwaartse druk op de prijs, die uiteindelijk heeft geleid tot een grotere besteding in 2022’, aldus Van der Voort.
Ben je benieuwd naar meer informatie? Lees dan verder op AdformatieÂ