MAX Magazine, het wekelijkse tv- en lifestylemagazine van Omroep MAX, viert komende week z’n 10-jarig bestaan. ‘Dé gids voor radio, tv en plezierig leven’ is inmiddels uitgegroeid tot het grootste weekblad van Nederland. “Tien jaar van onafgebroken groei is uniek voor een tijdschrift in Nederland”, constateert uitgever/hoofdredacteur Peter Contant: “We maken gewoon een heel gezellig en menselijk blad dat in alle opzichten dichtbij onze lezers staat.”
Het succes van MAX Magazine kan natuurlijk niet los worden gezien van het succes van Omroep MAX dat ook al jaren een trouwe en groeiende achterban heeft. Voor MAX-directeur Jan Slagter was het starten van een omroepmagazine al langer een diepe wens: “Toen ik 17 jaar geleden begon met Omroep MAX, heb ik meteen geroepen dat ik een eigen omroepblad wilde. Ik heb toen met veel grote partijen gepraat, maar men zag vooral veel beren op de weg. Op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt: we gaan het zelf doen!”
Samen met hoofdredacteur Peter Contant en een klein team van medewerkers – van wie de meesten nog steeds voor het magazine actief zijn – werd begin maart 2013 MAX Magazine gestart. Het moest méér worden dan een tv-gids; dus ook actuele verhalen, interviews met gewone mensen en rubrieken over financiën, gezondheid, vrije tijd, tuinieren en huishoudelijke tips. In eerste instantie werd het concept met de nodige scepsis ontvangen door distributeurs en andere uitgevers. Maar nu, tien jaar later en meer dan 210.000 betalende abonnees verder, is MAX Magazine niet meer weg te denken uit bladenland.
Het jubileum wordt deze week ingeluid met een extra dikke editie waarin onder andere wordt teruggeblikt op de afgelopen jaren en voor de lezers een grote prijzenactie. Contant: “Die prijzenactie is ons cadeau aan al die mensen die ons magazine zo weten te waarderen. Laatst kreeg ik weer een brief van een echtpaar dat meldde dat ze met koffie en een taartje klaar zitten als de postbode het blad bezorgt. Om even een uurtje te genieten. Da’s best bijzonder, vind ik.”